Výtečný Don Giovanni a krásné hlasy v Theater an der Wien

20.12.2016

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jonathan Lemalu, Nathan Gunn, Lars Woldt)
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jonathan Lemalu, Nathan Gunn, Lars Woldt)

V Theater an der Wien byla začátkem prosince uvedena v obnoveném nastudování opera, která je milována publikem i pěvci, dirigenty i nahrávacími firmami. Dobře se prodává na hudebních i obrazových nosičích, se zájmem si na ni zajdou milovníci krásných hlasů, humoru a skvostné Mozartovy hudby. Don Giovanni byl uveden v inscenaci věhlasného britského dirigenta Keitha Warnera, který se zasloužil o to, že si bude Vídeň prosincovou sérii sedmi představení roku 2016 nosit v hlavě navždy jako povedenou a umělecky hodnotnou.

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Nathan Gunn)
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Nathan Gunn)

Poslední hodiny života Dona Giovanniho se odehrávají v obrovském hotelu, ve kterém se pohybuje spousta personálu a hostů. Ideální místo pro Nathana Gunna (1970), noblesního amerického barytonistu, jehož herecký talent, komunikační dovednosti, výrazová vyspělost a diferencovanost jeho charismatického projevu, jsou zárukou velkého, nepovrchního a neomšelého přístupu k roli velkého svůdce žen, který nezná slitování. Leporello je recepčním, který má klíče ke všem pokojům a dokonalý přehled o jejich hostech. Mezi ně patří i Donna Anna s otcem a Donem Ottaviem, do okruhu zaměstnanců patří Zerlina a Masetto. Donna Elvira přichází a začíná celý řetězec humorných a skvěle promyšlených situací, které využívají jak měnících se prostor interiéru hotelu, tak povedených divadelních rekvizit. Podařeným nápadem je dvojice výtahových dveří, které buď na celou scénu a árie, nebo jen na několik krátkých okamžiků, odkrývají a zakrývají nejrůznější situace a momenty. Jako příklad mohou být zmíněny porůznu oděné (i neoděné) dívky a jejich vzezření, které odpovídá národnosti Giovanniho úlovků.

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Mari Eriksmoen, Nathan Gunn)
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Mari Eriksmoen, Nathan Gunn)

Nathan Gunn je hlasově vyspělý, objemný a přesvědčivý, s každým slovem si hraje jako s písní, barva jeho hlasu je přívětivá a čistá. Árie "Fin ch´han dal vino" byla živá a dokonale přesná, canzonetta "Deh, vieni alla finestra" něžně svůdná a niterná. Gunn se mi líbil ve všech svých scénách a výtečnou tečkou byla závěrečná scéna s komturem, kterou podal neafektovaně, velmi inteligentně, a přeci velmi expresivně a živelně. Před začátkem představení, které bylo v sérii třetím v pořadí, byla ohlášena zdravotní indispozice basbarytonisty Jonathana Lemalu. Nikoliv kvůli tomuto faktu, avšak kvůli převrácenému vozíku, na kterém přivezl během své vstupní árie "Madamina, il catalogo..." zavazadla Donny Elviry, a který až příliš velkou silou poslal po pódiu, bude na toto představení navždy vzpomínat. Ten totiž, i vzhledem ke své masivní konstrukci a s tím spojené hmotnosti, prorazil dřevěnou přepážku a spadl mezi hráče orchestru. Nikomu se naštěstí jako zázrakem nic nestalo, představení bylo na čtvrt hodiny přerušeno a Lemalu si svou árii s velkou úlevou, že se nepřihodilo nic horšího, zopakoval - indispozice neindispozice. Celým večerem pak prošel dobře a patří mu za jeho výkon velký obdiv. Donem Ottaviem byl Martin Mitterrutzner, pěvec, který má kariéru před sebou, zanechal dobrý dojem a jistě se vyplatí dále sledovat jeho kariéru. Lars Woldt v úloze komtura zajistil závěrečné scéně dostatečný náboj a napětí, patří mezi pěvce, kteří se do toho dovedou opřít a zároveň neztratit nic ze svých hlasových kvalit. Jeho výstup patřil k jednomu z vrcholů večera.

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jonathan Lemalu, Jennifer Larmore)
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jonathan Lemalu, Jennifer Larmore)

O další se totiž zasloužila dámská část publika, a to zejména kanadská sopranistka Jane Archibald v roli Donny Anny. Její výtečná artikulace a frázování mají nesmírně pozitivní vliv na vyznění jejího zpěvu, který je bohatý na čisté a pevné výšky, plynulé přechody mezi jednotlivými rejstříky a výrazovou škálu barev. Podala strhující výkon, její árie byly překrásnou demonstrací jejích špičkových kvalit. Nepříliš často se v životě stane, abychom v úloze Donny Elviry slyšeli tak speciální hlas jako ten, kterým se uvedla věhlasná Jennifer Larmore. Bylo třeba své uši a vnímání nastavit pro její styl zpěvu. Nebylo to však obtížné a i ona svým pojetím a s velkou grácií perfektně zapadla do celé struktury večera. Na specifikum, které této roli na Vídeňce dala, budu velmi rád dlouho vzpomínat. Norská sopranistka Mari Eriksmoen byla rozkošnou Zerlinou. V rámci své role rozjasnila oblohu nad rakouskou metropolí a spolu s basbarytonistou Tarequem Nazmim vytvořila pár, který bylo radost sledovat a poslouchat.

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jane Archibald)
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien (Jane Archibald)

V Theater an der Wien se vůbec prvně v historii objevil Mozarteumorchester Salzburg. Pod taktovkou Ivora Boltona, jež použil verzi bez závěrečného ansámblu "Ah, dov'è il perfido" a dílo tak končí ihned po Giovanniho odchodu do pekel, rozprostřel absolutně ideální mozartovské barvy! Hráči všech nástrojů hráli po celý večer absolutně čistě a stylově, jejich zvukový obraz přímo dýchal autentičností, zvuk byl plný a čistý. Hrálo se v ideálních tempech s výraznými dynamickými odstíny. Mozart přesně takový, jakého si jej představuji. Totéž lze říci o skvěle připraveném Arnold Schoenberg Chor. Sbormistr Erwin Ortner udělal maximum proto, aby zcela vrcholným způsobem doplnil večer o poslední část skládanky, která se tak výtečným způsobem sestavila.

Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien
Don Giovanni © Werner Kmetitsch, Theater an der Wien

(představení : 17.12.2016)