Recenze CD: Mitsuko Uchida hraje klavírní koncerty Ludwiga van Beethovena, doprovází Simon Rattle

27.02.2019

"Donutili mě, abych si to poslechla", je jednou z doprovodných myšlenek japonské klavírní legendy, která se prostřednictvím bonusu v podobě rozhovoru vyjadřuje k vzniku alba vydávaného labelem Berliner Philharmoniker Recordings, tedy vlastním labelem Berlínských filharmoniků. Pianistka Mitsuko Uchida (1948), podle české verze wikipedie šíleně znějící přepis Mitsuko Uchidaová, je příkladem umělkyně, která v rámci svých koncertních zážitků a vnitřních prožitků žije jen přítomností a nahrávky jako takové, zejména ty vlastní, ji vůbec nezajímají.

Štěstím v tomto případě ovšem je, že se nahrávat nechá, v případě kompletu Beethovenových klavírní koncertů pak došlo k tomu, že se vydavatelství po osmi letech vrátilo k nahrávkám z roku 2010 a takřka umělkyni donutilo, aby vydala soud nad sebou samou - jednoduše řečeno, aby dala souhlas k soubornému vydání.

Evidentně byla spokojena, provedení se Simonem Rattlem popisuje jako bezprostřední a spontánní a my si tak snímky můžeme vychutnat nyní z pohodlí domova. Moc zajímavý rozhovor vyúsťuje v ještě mnohem zajímavější interpretaci, pozornou a důslednou, ve své podstatě referenční a klasicky vychovaným uším posluchačovým přístupnou. Kdo snad s Uchidou ještě neměl tu čest, nemusí se obávat neevropskému stylu výkladu jdoucím sice po dokonalé technice, nikoliv ovšem po dokonalé hloubce. Uchida, ovlivněna životem ve Vídni, jde k jádru Beethovenovy duše, hraje svého Beethovena tak, jak jím byla napřímo ovlivněna.

Může být Beethoven moderní, Beethoven autentický, Beethoven stylový. Dále Beethoven Andsnesův, Beethoven Kempffův, hra se styly hraní Beethovena může vyústit i v přívlatku Beethoven Beethovenův, něčí Beethoven se skladateli třeba už ani nepodobá, může se nám ale líbit, protože je osobitý. Zde ovšem vítězí Beethoven ve své podstatě a takový, jak se jej do morku kostí pokusila v sále Philharmonie v Berlíně dychtivým posluchačům vyobrazit Mitsuko Uchida s nesmírně zkušeným Rattlem.

Kdo jiný než Rattle a Beethoven? Je tu samo sebou spousta fantastických nahrávek tohoto německého velikána (a mnohé z nich upřednostňuji), je to však jen a jedině Rattle, který se může pyšnit tím, že Beethovenovy symfonie nahrál jak s Vídeňskými, tak s Berlínskými filharmoniky. K tomu nyní přidává i titul, tedy vítězství koncertní. S orchestrem z Vídně nahrál Beethovenovy klavírní koncerty ve spolupráci s Alfredem Brendelem, dvojče z Berlína je nyní na světe prostřednictvím nahrávky dnes přibližované.

V knize, jenž je v proporcích, na něž jsme od vydavatelství BPR zvyklí, nalezneme vedle třech klasických CD s audio záznamy koncertů i blu-ray s video záznamem a jen na preferencích každého z nás, kterou variantu upřednostňuje. Ideální volba je volba obou, provedení se více dostane pod kůži. Pro Ty z Vás, kteří snad striktně vyžadují formát Pure Audio, je k dispozici i blu-ray disk s nekomprimovanými soubory. Ty je pak možné si i stáhnout prostřednictvím přiloženého kódu.

www.berliner-philharmoniker-recordings.com
www.berliner-philharmoniker.de