Recenze CD: Bachovy kantáty BWW 33, 17 a 99 v podání Thomanerchor Leipzig u Accentus

10.08.2019

rozpoložení a možná právě proto mi nějaký ten měsíc trvalo, než bylo CD lipské nahrávací společnosti Accentus vloženo do CD přehrávače. Čekání se podle předpokladů vyplatilo a digitální disk nesl právě to, co jsem od něho očekával.

Nahrávalo se v říjnu roku 2018 v Lutherkirche, nahrávacím producentem byl Vilius Keras a jeho týmu se podařilo zachytit prostorově autentický, plastický, proporčně vyvážený a atraktivní zvuk, který je důstojným protipólem k umění, které před stovkami let zanechal pan Bach.

Thomanerchor Leipzig pod vedením Gottholda Schwarze, který si ke spolupráci přizval Saský barokní orchestr provedl kantáty BWV 33, BWV 17 a BWV 99 (poslední jmenovaná s úchvatnou duetem Wenn des Kreuzes Bitterkeiten) se sólisty : Julia Sophie Wagner (soprán), Stefan Kahle (alt), Wolfram Lattke (tenor) a Tobias Berndt (bas).

Byly vybrány opravdu pěkné hlasy. Nejedná se sice o pěvce, které by člověk znal z opakujících se operních večerů nejprestižnějších evropských scén, přesto a možná právě proto právě tito dokazují, jak široká je základna hlasů, které dokáží zaujmout posluchačovo ucho. Citlivý to výběr. Ač bych to sám nečekal, nejvíce mě zaujal témbr, jehož majitelem je Stefan Kahle. Velezajímavá barva hlasu a jeho sytost mi byly opravdu příjemné.

Jak další přesvědčiví sólisté sboru (Jannes Arndt, Lukas Köhler, Clemens Sommerfeld a Carolos Voss), tak sbor samotný je neobyčejně citlivý ke slovům, (text je součástí moc pěkně připraveného průvodního bookletu), jejich artikulace i výrazová stránka jsou příjemně sladěny, zvukový obraz orchestru je citlivě vyvážen s dynamikou hlasů. Johann Sebastian Bach by se interpretům spokojeně uklonil, stejně jako oni se svým nahrávacím počinem hluboce a s úctou poklonili jemu.