Bayreuth 2019 - Tannhäusera řídí Valerij Gergiev

06.09.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Nic ve mně za poslední léta strávená na vrcholné hudební události operního světa - na Bayreuthském festivalu, nevzbuzovalo takový údiv a rozpaky, jako fotografie z inscenace Tannhäusera, kterou jsem teprve hodlal navštívit. Předsudky jsou hrozná věc, má je každý ti radikálnější z nás se na základě nich rozhodují předem. Někdy jsou to ovšem chybná rozhodnutí, která nás připraví o velký zážitek či překvapení. Na Wagnerovo dílo z durynského Wartburgu jsem samozřejmě zašel, hlavním lákadlem, přiznám se, však byl Valerij Gergiev a jeho festivalový debut.

Ač jsem žádné dílo za posledních 10 let neslyšel tolikrát, jako Valkýru, byla to právě Gergievova Valkýra v Baden-Badenu, která mě svým provedením dokonale strhla. Byla jiná a to na ní bylo atraktivní. Podobně je tomu s Tannhäuserem, ne tak výrazně, ale je tomu tak. Gergiev jej protkal od počátku do konce jakousi zvláštní elegancí a z mistrovy partitury vykřesal velezajímavé a pestrobarevné nuance, které pak druhý den nepřekonal v Parsifalovi ani Semjon Byčkov. Výrazně osobité nastudování, zvuk Bayreuthského festivalového orchestru byl nadšení vzbuzujícím základem, který přispěl k celkovému úspěchu inscenace. Nemalou měrou se o to opět zasloužil i festivalový sbor pod vedením Eberharda Friedricha.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Tu, za pomoci Rainera Sellmaiera (scéna a kostýmy), Manuela Brauna (do příběhu úžasně zakomponované video) a Reinharda Trauba (světlo), připravil a doslova vypiplal režisér Tobias Kratzer. Všechna tři jednání byla charakterizována humorem, který nešel za hranu, nadsázkou, která do Wagnerova libreta v Bayreuthu pěkně zapadla a dokonalou přípravou, bez které by se takto náročná produkce neobešla. Nad několika momenty bylo nutné zamhouřit oko, prozrazovat ovšem nebudu, však se budete moci sami přesvědčit, pokud si v příštím roce pořídíte obrazový záznam provedení, který vydá na blu-ray jako již tradičně label Deutsche Grammophon.

Mezzosopranistka Elena Zhidkova byla tento večer Venuší vražedkyní, která bez placení odjíždí od McDonaldu a sráží policistu, který se ji snaží zastavit. Stephen Gould, coby podivný šašek, který ji doprovází, si to však k jejímu překvapení příliš bere, a právě tento moment je poslední kapkou. Pohár je přeplněn a Tannhäuser se rozhoduje zbavit pout.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Na scéně i na video projekci skvěle vypadající Zhidkova i v představení skvěle zpívala a potvrdila svou pozici jedné z nejzajímavějších pěvkyň dneška. Stephen Gould již několik let potvrzovat nemusí nic. Není na světě pěvce, který by se mu rovnal a pokud bych měl prstem ukázat právě na jednoho umělce, který by měl ve zpěvu reprezentovat naši planetu, byl by to právě on.

Po poslechu nepříliš povedeného alba Lisi Davidsen u labelu Decca jsem byl zvědav, jak bude tento hlas znít v ohromných prostorách festivalového domu. Výrazově a herecky se na Alžbětu hodila velmi dobře, nemohu si ovšem pomoci, opět jsem si musel říkat, že naštěstí existují desítky sopranistek, které mají kultivovanější a technicky vyspělejší vokální projev. Davidsen má sílu, má barvu, ale má až příliš energie, kterou nedokáže ovládat tak, jak bych si představoval. Mnoho frází by mohlo vyznít lépe, pokud by k nim byla zvolena jiná cesta. Pokud se toto nezmění, budou představení s touto mladou pěvkyní patřit mezi ta, která nebudu vyhledávat. Je ale příliš brzy, čas ukáže vše. V příštím roce by to měla být Sieglinda, kterou ztvární (pod Pietari Inkinenem). Strmý vzestup, ke kterému mám zkrátka své výhrady.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Markus Eiche má v hrdle poklad, krása jeho hlasu mne udivuje neustále. Potěšil i tentokrát, jako Wolfram se zpíval tak, že si vysloužil obrovité ovace a přidal se k němu i basista Stephen Milling (markrabě). Nezaměnitelný obr patří do téže nejvyšší kvalitativní ligy a spolu s krásným sopránem Kathariny Konradi (pastýř cyklista)všichni tito umělci zajistili, že se u bayreuthského Tannhäusera každý bavil a těšil ze zpěvu a hudby. Fantastické představení.