Labutí jezero v Chemnitzu – pohádka s dobrým koncem a špičkovým průběhem

13.04.2019

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi

Abychom nepotvrdili průvodní slovo prof. Heleny Kazárové, PhD. k programu Labutího Jezera, který vydalo Národní divadlo v Praze (článek je jedním z nejčtenějších v historii našeho webu, děkujeme!) - ve kterém píše "Vyslovíte-li Labutí jezero, odpoví vám lidé na celém světě balet", museli bychom to vyzkoušet. Dle mého soudu by každý stý "běžný dospělý" v naší zemi spojil název tohoto baletu právě s baletem, možná tak každý tisící se jménem Čajkovskij. Ano, sníme o tom, že to, co nás baví a čím žijeme, je i samozřejmostí pro okolí. Není tomu tak. Labutí jezero v Praze viděla a uvidí hrstka, hrstička, zanedbatelná skupinka nadšenců...a to mluvíme o takové lokalitě, jakou je Praha. Položme otázku paní Kazárové například v Nigérii, Indii, Surinamu, Laosu, Súdánu, Kyrgyzstánu, Botswaně či v Afghánistánu. Úspěšnější než v mém nerealizovaném pseudo výzkumu asi nebudeme. Uvedená věta je stejně naivní jako myšlenka, že může pravda a láska zvítězit nad lží a nenávistí. V civilizaci by měla v této souvislosti fungovat presumpce viny, nikoliv neviny - jistě, je tu ovšem potíž, nelze nastavit funkčnost takového mechanismu. Samo sebou, lze tušit, jak to paní Kazárová myslela, nepleťme si ale tužby s fakty. Nepochybuji ovšem, že takováto tužba do průvodního slova k baletu přeci jen patří. I já si myslím, že nemůžete netušit, kdo je Ferdinand Ochsenheimer, ano on, mj. proslavený lepidopterolog, což je zase můj obor a má největší celoživotní vášeň.

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi

Ale k Labutímu jezeru v Chemnitzu. Ohromně se povedlo, termíny na příští sezónu jsou vypsány a opět bude plno a důvod je jasný. Celé Theater Chemnitz je pokladnicí talentu a píle, v mnou navštíveném večeru ansámbl s názvem Ballett Chemnitz předvedl úžasnou podívanou, kterou budu chtít vidět znovu. Skvěle obsazeno a odtančeno bylo Labutí jezero v Praze, stejně tak lze o umělcích hovořit v souvislosti s městem saským. Verze s dobrým koncem byla vítána, postarala se o něj autorka poutavého a oduševnělého libreta Sabrina Sadowska. Choroegrafie je dle Lva Ivanova (samozřejmě 2. akt), Sadowska se ještě postarala o část čtvrtou, zatímco Eno Peci, rodák z Tirany, je tvůrcem dějství prvního a třetího.

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi

Siegfriedem mi byl Francouz Jean-Blaise Druenne, hezký to chlapík s výtečnou technikou, muž, který krášlí každou tanečnici, která si vedle něho stoupne. Láska na první pohled. Diví se tomuto výroku někdo? Je to trendy. V Saské Kamenici je nastaven příběh pro dvě umělkyně, máme tu tedy Lauru Costu Chaud jako labuť bílou a Soo-Mi Oh, coby labuť černou. Chaud je členkou baletu v Lipsku a v Chemnitz hostuje. Její schopnosti jsou brilantní, nicméně k dokonalosti jí chybí nějakých 20 cm výšky, maličká je jako cvrček. Přesvědčila tedy více Oh, nakažlivě usměvavá korejská laňka, která se narodila v Mannheimu. Pro černou labuť byla snad přímo stvořena, sledovat její výkon bylo velkým zážitkem. Yester Mulens Garcia, těžký elegán tmavé pleti v saku, s hůlkou a kloboukem (tedy Rotbart) zapracoval na atmosféře, zdatně mu sekundoval i Ivan Cheranev (Benno).

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi

Z mnoha dalších a vzorně se prezentujících členů baletu ještě jmenujme alespoň fantasticky tančící Emily Grieshaber, díky níž se dostalo nespočtu okamžiků přitažlivého lesku a atraktivní dynamiky. V první části večera bavil a impozantně působil i Raul Arcangelo - úchvatný cikán (i v programu je uveden jako cikán a nikoliv Rom) a bavič v jedné osobě, v originále ovšem Brazilec.

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi

Thomas Mika je autorem zdařilých kostýmů a scény, světlem vládl Steen Bjarke. Největší netaneční uměleckou hodnotu ale vidím v orchestru. Filharmonii Roberta Schumanna, která v Theater Chemnitz hraje, dirigoval Rodrigo Tomillo a věřte či ne, díky tomuto muži by si každý návštěvník Čajkovského Labutího jezera v Chemnitzu užil představení paradoxně i se zavřenýma očima.

Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi
Ballett Chemnitz © Nasser Hashemi