Laurretta Summerscales a Sergej Polunin v Raymondě v Bavorské státní opeře v Mnichově

25.01.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Dvěma představeními Raymondy (choreografie Marius Petipa a Ray Barra) na hudbu Alexandra Glazunova připravil soubor Bayerisches Staatsballett svým příznivcům hodně zajímavý večer - ve výsledku nezapomenutelný, v provedení úchvatný a to tanečně i vizuálně. Ovšem, tanec je věcí očí, v Mnichově ovšem rozhodně ve dvou rovinách. Prvně je to pohled na kostýmy z hlavy Klause Hellensteina. Druhý obraz prvního jednání byl modrou fantazií, jenž tanečníky souboru představila ve světle, které rozjasnilo všudypřítomný nekonečný prostor i přes to, že již panovala tma. Hellenstein je s Christianem Kaasem vyobrazitelem světla ve tmě, strůjcem snové nálady umě namíchané s uměním jménem tanec. Krása těl a ladnosti pohybů v přitažlivém souladu s Glazunovovou hudbou nadchla.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Příběh Raymondy není ničím světoborným, naopak je jednoduchý a přímočarý, o jeho obsahu snad ani není třeba hovořit, každý kdo toto dílo navštíví a neví snad o něm vůbec nic, vždy pochopí a soustředění se na tanec a hudbu samotnou nic nebrání. Hluboký zážitek tedy nebyl dán otázkou libreta nýbrž faktem, že nádhernou ruskou hudbu hrál poctivým a citlivým způsobem orchestr Bavorské státní opery. Řídil jej Michael Schmidtsdorff, rodák z Hamburku, který se řemeslu vyučil vedle rodného města i ve Vídni a se světovou mnichovskou scénou je spojen od roku 2005. Podařilo se mu partituru Raymondy připravit s velkou živostí, energií i citlivostí k tanečníkům. Sólové housle Davida Schulthesse bylo jedním z těch, při kterých se posluchači chtělo zavřít oči a snít.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Titulní roli Raymondy tančila Laurretta Summerscales. Člověka zaujme již samotné jméno, nemluvě o umění, kterým tato britská balerina disponuje. Něžnost střídá výbušnou dynamiku, obratnost je v záviděníhodném kontrastu s ladností. Její taneční projev jako by neznal technická úskalí, jako by s nimi vůbec nepočítal. Vše umocňuje výraz tváře a Summerscales je tak úžasnou reprezentantkou současné světové baletní špičky. Skoky jsou oblouky tvořené pevnou stavbou těla, prokreslují na scéně dráhu, které je jako malířem tvořená.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Jméno Sergeje Polunina je vele známé. Člověk by si dle svévolného vyprávěné médií představil snad až démona a nezkrotného živočicha, který si snad sám říká o mimo baletní pozornost a to i o tu negativní. Přitom je ve skutečnosti pravý opak pravdou a to bez degradace taneční proslulosti. Vedle fantastických skoků a kroků, vedle absolutní kontroly nad tím, co chce jeho ideálně vypracované tělo na scéně vyjadřovat, to bylo souznění s ostatními kolegy na pódiu a dále pak pozitivní energie, kterou tento neobyčejný a přitom příjemně obyčejný chlapík dokáže obecenstvu předávat. Velký umělec dostál svého jména a potvrdil, že jedinou pozornost, kterou si zaslouží, je ta seriózní, umělecká, netoužící po senzaci.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Abderakhmanem byl Osiel Gouneo, skvostný tanečník černé pleti, absolutní charakterový kontrast k Poluninovi. I jemu vyšlo vše, na co sáhl, ocelová síla a atletičnost s výraznou muzikalitou, která prosvětluje jeho taneční styl, to byly dominanty tohoto kubánského umělce. Dvě přítelkyně Raymondy, Elvina Ibraimova a Prisca Zeisel, jakýsi dámský pár snů, dvojice, která byla dokonale synchronní ve výstupech v páru, dvojice, která, pokud se rozdělila, prezentovala svá enormně náročná sóla v baletním hávu té nejprofesionálnější a nejpůvabnější póze.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Opomenout v našem vyprávění ovšem nelze Kristinu Lind, noblesní, technicky brilantní a přitažlivou sólistku, která nemá jakákoliv výrazová pouta, paní v bílém, jejíž sóla rovněž patřila k perlám nádherného mnichovského večera. Celý baletní soubor v bavorské metropoli je skvostným týmem, který by svůj obor mohl reprezentovat na jakémkoliv místě rozpínajícího se vesmíru.

© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics