Stephen Gould a jeho Siegfried v Drážďanech

03.02.2017

© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Stephen Gould, Nina Stemme)
© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Stephen Gould, Nina Stemme)

Že zní hudba Richarda Wagnera v akustice drážďanské Semperoper báječně, jsem se mohl přesvědčit již mnohokrát. Teprve podruhé to však byl Siegfried, kterého v lednu, poprvé od roku 2010, kdy místní divadlo a orchestr světového významu dosti nevhodným způsobem opustil Fabio Luisi, hudebně znovu fantasticky se Staatskapelle Dresden nastudoval Christian Thielemann (roku 2010 Luisiho nahradil Asher Fisch).

Před sedmi lety v březnu byl do hlavní role angažován známý tenorista Alfons Eberz, který tuto vysoce náročnou roli zazpíval velmi dobře. Od té doby jsem však jeho jméno v jakémkoliv dalším představení nezahlédl, naděje však umírá poslední, věřím, že se tak stane. Ani on a ani Siegfried Jerusalem, Wolfgang Windgassen, Ludwig Suthaus či Jess Thomas však v této roli nedosahují úrovně Američana Stephena Goulda (omlouvám se, že si zde dovoluji srovnávat zvukový záznam s živým představením), který je skutečně impozantním zjevem dnešního světa opery a bez jakéhokoliv přehánění jej lze nazvat vokálně nejzajímavějším a nejpřitažlivějším tenorem, který tuto roli kdy zpíval. Jediný současný pěvec, který má velmi podobné charisma a svým hlasovým projevem a celkovým uměleckým nábojem se mu dokáže přiblížit, je Němec Andreas Schager. A právě on, bude Christianu Thielemannovi Siegfriedem ve dvou provedeních Prstenu v lednu roku 2018!

© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Markus Marquardt, Christa Mayer)
© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Markus Marquardt, Christa Mayer)

Ano, jsou tu další kvalitní hlasy a lze říci, že to jsou hlasy skvělé, připomeňme jména jako Stefan Vinke, Jay Hunter Morris, Torsten Kerl, Christian Franz, Daniel Brenna nebo Thomas Mohr. Takřka nadpozemským schopnostem Stephena Goulda a případně Andrease Schagera, se ale při přímé konfrontaci nemůžou rovnat! V inscenci Willyho Deckera, která mi je po opakovaném zhlédnutí milejší a milejší, se v tentýž večer, jako vždy ve skvělé formě, představil německý tenorista Gerhard Siegel. O jehož ztvárnění Mima lze hovořit v podobném duchu jako o Gouldově Siegfriedovi! Skvělými výkony nejvrcholnější úrovně tím nekončíme. Jméno Nina Stemme zná snad každý. Nezaměnitelný témbr a výtečnou techniku si u této pěvkyně oblíbilo mnoho posluchačů v divadlech celého světa. Právem i jí na konci představení patřil za její kratičký (35 minut) výstup (ve srovnání s délkou partu Siegfrieda) ohromný potlesk. Nezapomenutelná Brünnhilda!

© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Gerhard Siegel, Stephen Gould)
© Klaus Gigga - Semperoper Dresden (Gerhard Siegel, Stephen Gould)

Překrásně svůj barevný a čistě znělý hlas klenul basbarytonista Markus Marquardt v roli Wotana. Jeho Wanderer zní majestátně, dokáže vyjádřit hloubku a výraz, rozechvět svůj hlas v momentech neradostných a rozzářit jej ve chvílích triumfálních. S psychologickou hloubkou své role si též pohrál Albert Dohmen a dokázal, že jeho doménou v opeře Siegfried není pouze role Wotana, ale dokáže najít i další výrazovou stránku své umělecké osobnosti coby Alberich.

Erda Christy Mayer je snad již přímo legendární. Scéna s Markusem Marquadtem měla velký účinek, její atmosféra by se dala krájet. Mladá Tuuli Takala byla hlasem i postavou barvitě zpívajícím ptáčkem a její jméno tak spolu se spolehlivě zpívajícím Georgem Zeppenfeldem (Fafner) uzavírá výčet umělců, kteří se zasloužili o strhující účinek večera v Semperově opeře v Drážďanech.

(představení : 26.1.2017)