Recenze CD : Umělecké vlny Yerkeshe Shakeyeva aneb nové album s názvem Waves from heaven

10.07.2018

Začtele-li se nezainteresovaný člověk do textu bookletu nového CD s názvem Waves from heaven, pod nímž je podepsán třiapadesátiletý kazašský hudební skladatel Yerkesh Shakeyev, ihned se mu dostává odpovědí k otázkám, z jakých kořenů pochází tak přitažlivá hudba a co bylo podnětem k jejímu vzniku. Pro běžného Evropana (s evropskými kořeny) je Shakeyev tak trochu exotickou postavou s exotickým srdcem, která "Slyší hudbu ve slovech a vidí slova v hudbě". Umělec má za sebou nespočet hudebních cen a prestižních uznání, též se však může chlubit úspěšným vstoupením na severní pól a zdoláním Kilimandžára.

Lze tedy odhadovat, že i na těchto místech došlo k mísení jeho myšlenek s filozofickými otázkami běžného i neběžného života a že melodie, které slyšíme v celkem čtrnácti skladbách pochází právě z těchto dálek resp. výšek. Poslech je to osvěžující a to z mnoha hledisek. Dbalo se na kvalitu orchestrální a sólové hry. Celkem tři londýnský tělesa, tedy London symphony orchestra (dirigent Gavin Sutherland), Royal philharmonic orchestra (dirigent Richard Balcombe) a London metropolitan orchestra (Andy Brown), jsou zárukou plnohodnotného instrumentálního zážitku. Tak se také stalo. Technicky se rovněž podařilo zachytit jednotný zvukový obrys a atmosféru Shakeyevova rukopisu. Příjemnou součástí umělcovi instrumentace je klavír (pianista John Lenehan), který dává hudbě noblesu a jiskru a to zejména v tanečních číslech typu skladby My princess. Sayora má až hymnický temperament jež nádherně kontrastuje se skladbami typu Zhansulu, u kterých se skutečně dá snít o všem možném i nemožném.

Zcela jistě Vás rozpohybuje vlahá melodie Deště, Rain je vůbec, dle mého soudu nejpovedenější skladbou celého alba, na paty mu ovšem dýchá klidnější Sayora a zasněná a jako vánek poletující kompozice pojmenovaná Zuki.Milovníci valčíků si kromě nadýchané princezny zcela jistě užijí i tentýž rytmus tracku č. 6, bezpochyby již v však v jiném duchu - má jiný podtext o kterém hovoří už samotný název Waltz-Requiem "HOLOCAUST".

Po doznění posledního tónu alba je opět vhodné se vrátit ke skladbě číslo dvě a pět a společně s Yerkeshem Shakeyevem, nebo spíše pomocí tohoto neobyčejně zajímavého a záviděníhodným talentem obdarovaného umělce se zavřenýma očima vyslovit tři a tři slova, názvy skladeb s těmito čísly - "Wait for me" a "To be together"...

www.yerkesh-shakeyev.com
www.orchidmedia.co.uk