Recenze CD : Elsner (Pentatone), Rutherford (BIS) a Reuter (Danacord) zpívají Schuberta

08.02.2017

Schubertova písňová tvorba je tak nádherná, že jí nemůže uškodit žádná seriózně myšlená úprava. Neseriózních je mnoho, ty, co vychází z produkce vydavatelství Pentatone, Danacord a BIS, však patří do kategorie první, a těšit se můžeme ze tří zcela odlišných snímků. Každý udělá radost a každý zcela po svém.

Tenorista Christian Elsner narozený roku 1965 je v dnešní době výraznou postavou, která má své pevné místo mezi pěvci, jež jsou vyhledáváni pro své čisté a spolehlivé hlasové kvality. Báječně zní jak v divadlech a koncertních síních, tak na zvukových nosičích. Vzpomeňme jeho výborné výkony ve wagnerovském projektu z Berlína s Markem Janowskim u Pentatone. V koncertním provedení zde zpíval Loga, Mima a Parsifala. Uveďme též Mahlerovu Píseň o Zemi s Davidem Zinmanem a jeho Tonhalle Orchester Zürich, která vyšla u Sony music na labelu RCA. Na té je výtečným partnerem Susan Graham. Když nahradil ve Vídeňské státní opeře v roli Parsifala indisponovaného Jonase Kaufmanna, nebyl to záskok, ale plnohodnotná náhrada. Jeho Siegmund je jedním z nejlepších, jaké lze v evropských divadlech potkat. Tak by se dalo pokračovat dále. Schubertovské CD, na kterém v orchestraci Maxe Regera a Antona Weberna slyšíme rozličný výběr Schubertových písní, je fantastickou ukázkou pěvecké techniky, procítěného vyjádření významu zpívaného slova a vzácného souladu mezi pěvcovým atraktivním témbrem a vytříbeným zvukem Rozhlasového symfonickéko orchestru Berlín. Ten je řízen maestrem Markem Janowskim, a i to je zárukou, že se bude posluchač k nahrávce opakovaně vracet.

Protipólem k písním, instrumentovaným pro symfonický orchestr je počin britského barytonisty Jamese Rutherforda. Narozen roku 1972 patří k těm, které svět teprve plně docení a to zcela právem. Jeho wagnerovský disk, který vyšel na labelu BIS jen před pár lety, patří k mým nejoblíbenějším. Na stejné nahrávací značce nyní navazuje s logicky hluboko dolů transponovanými písněmi Schubertovými. Erudovaný klavírní doprovod v cyklu Schwanengesang pěvcovi, i nám dopřává, pianista Eugene Asti. Barevnou hustotou a nadýchanou objemností, která se ve vhodný moment dokáže proměnit v niterný projev, plný mnohavrstvých nálad a vpravdě lidských dojmů a citů, je Rutherfodův hlas přímo předurčen. Opera a písňový obor v něm našly velkou ikonu, kterou čeká velká budoucnost!

Obrovitou dávku naléhavosti najdeme i u Dána Johana Reutera. Tento mezinárodně plně etablovaný pěvec se narodil roku 1969 v Kodani a má za sebou, a vše nasvědčuje tomu, že i před sebou, velkou porci nejatraktivnějších rolí v nejvěhlasnějších divadlech celého světa. To že lze očekávat jeho výtečné pěvecké výkony i v dalších mnoha letech je cítit z jeho ideálně posazeného, zdravě a zvučně znějícího hlasu. Ten bez jakýchkoliv obtíží stoupá v cyklu Zimní cesta do nejvyšších možných výšek, aniž by ztrácel svůj lesk a naopak i sebevědomě klesá do hlubin tónů, které nemají uchvátit třpytem, nýbrž svou procítěností a emocionální hloubkou. Dánský label Danacord se zcela logicky rozhodl vydat album, který posluchači může předložit další způsob, jakým lze Schubertovi geniální písně uchopit. Atmosféra nahrávky bere dech. Zásluhu na tom má i Copenhagen string quartet. Ano, čtyři hráči na smyčcové nástroje zajišťuji pěvci doprovod. A zní to přímo báječně! O tuto úpravu písní se postaral člen tohoto komorního ansámblu Richard Krug. Je hráčem na violoncello a zdá se, že jeho talent výrazně přesahuje i tuto instrumentální disciplínu.

Proposlouchal jsem se "soubojem", který nemá, a už od samého začátku nemohl mít, vítěze. Může být otázkou vkusu, který z disků si pro poslech zvolíme. Vhodné je, poslechnout si minimálně dva, ideální je, užít si všechny tři.