Andreas Schager jako Tannhäuser a Betsy Horne jako Alžběta ve Wiesbadenu

02.06.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Květnový Mezinárodní festival ve Wiesbadenu přináší v rámci provádění oper skvostný pohled na obsazení všech důležitých rolí a je to charakteristický znak ročníků minulých i budoucích. Však se stačí letmo podívat na program letošní či ten, který byl představen pro rok 2020. Napadá mne jedna možnost, tedy strávit celý květen v přenádherném městě jmenujícím se Wiesbaden - po zbytek roku již nebude třeba kamkoliv za operou jezdit, natolik budete uspokojeni.

První ze dvou mnou navštívených inscenací režiséra a intendanta Hessische Staatstheater Wiesbaden, kterým je Uwe Eric Laufenberg, byl Tannhäuser Richarda Wagnera. Ten měl premiéru v listopadu roku 2017 a pro festivalové představení roku 2019 byl do hlavní role angažován oblíbený, a řekl bych, že ve Wiesbadenu obzvláště, Andreas Schager. Pěvec, jehož nedávno zažila Praha v Lohengrinovi a v projektu Faszination Wagner (světová premiéra byla právě v Praze a ve Wiesbadenu se hrála právě v rámci festivalu letos), je unikátní jak svým hlasem jako takovým, tak aktivním stylem, kterým jej využívá. I v tento večer zpíval celým tělem a festivalový čas jej zastihl ve výtečné vokální pohodě, která se prokreslila do celého představení - slabší chvilky se vybral právě v Praze, zná-li jej ovšem divák z více operních večerů, snadno se nad to povznese a odpustí, vždyť Schager, to je unikát a pěvec, kterého nejde nezbožňovat.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Alžbětou, takovou, jíž je ohromnou radostí poslouchat, byla Američanka Betsy Horne. Srdce posluchačů si například získala jako Arabella v Oper Leipzig, loni byla ve Wiesbadenu báječnou Gutrunou v Soumraku bohů, letos rozkošnou Evou v Mistrech pěvcích (o nich též na EC již brzy samostatně) a právě Alžbětou, kterou podala absolutně čistě a procítěně jak výkřikem radosti a očekávání "Dich, teure Halle", tak posledními chvílemi svého života v modlitbě třetího jednání - těsně před tím, než ze sebe sundala oděv a nahá odešla do pozadí. Ano, pánové, kdo chcete vidět nahou rodačku z Kalifornie, jeďte na Tannhäusera do Wiesbadenu.  

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Mezzosopranistka Jordanka Milkova je vyzpívanou a zkušenou pěvkyní, jejíž hlas i jevištní vizáž splňují ty nejnáročnější požadavky dnešního divadelního světa. Její Venuše byla svůdná i direktivní, přeměny nálad bylo velmi dobře cítit z výrazu tváře i v jednotlivých nuancích hlasového vyjadřování. Velký úspěch si u publika též vydobyl tenorista Benjamin Russell, který mi jako Wolfram velmi blízce připomínal zpěv a techniku Christiana Gerhahera. Zdá se, že stejně dýchá, že se stejnou obratností artikuluje a takřka nadnáší tóny, které se tak velmi přirozeným způsobem dostávají k uším posluchače. Působivé a do budoucna světoznámé, jsem o tom přesvědčen.

Pokud je možno označit některého současného basistu jako spolehlivého a vždy zcela ponořeného v roli, vyslovit lze jméno Albert Pesendorfer. Jeho podmanivý a přitažlivě podbarvený témbr má co dočinění s úzkou světovou špičkou, čtveřici výše zmíněným pěvcům byl v tomto smyslu dokonalým vzorem, autoritou a dárcem jevištních zkušeností.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

GMD Patrick Lange je mužem na svém místě. Jeho večery mají vysokou úroveň, charakteristické jsou dokonalou kázní a koncentrací instrumentalistů. Hessenský státní orchestr mu v celkovém pohledu zahrál tak, že se zúročila náležitá příprava a zkušenosti s provozováním širokého repertoáru. Lange je profesionálem, pod kterým musí být potěšení hrát a zpívat. Jeho zápal pro přesnost nemohla rozhodit ani výrazně moderní, ale žádnou hranu nepřekračující inscenace již zmiňovaného Laufenberga. Spousta skvělých nápadů a myšlenek, plně využitá scéna (Rolf Glittenberg), která nenudila, detailní jevištní práce s pěvci i sborem (Albert Horne), zúročení letitých zkušeností a cit proto, co se bude líbit a co ještě ve vizuálu použít tak, aby nebyl narušen Wagnerův sloh - hudební i literární, to byla velká podívaná, kterou skutečně doporučuji vidět.

© ElegantClassics
© ElegantClassics