Recenze CD: Yutaka Sado a Šostakovičova pátá – další porce japonského ohně

23.03.2019

Rakouské Auditorium Grafenegg dalo svou akustickou atraktivitou příležitost ke vzniku další nahrávky, na které japonský dirigent Yutaka Sado opět přesvědčuje o své vedoucí úloze mezi současnými asijskými dirigenty. Sám jistě není, na vrcholné úrovni ovšem zcela jistě. V listopadu 2017 jeho Tonkünstler Orchester, tedy těleso, hrající pravidelně vedle Grafeneggu i v domovském St. Pöltenu a vídeňském Musikvereinu, realizovalo nahrávku hudby Ruské.

Skladatel Dmitrij Šostakovič je reprezentován dílem, které v jeho tvorbě patří právem k nejoblíbenějším a pravděpodobně je nejoblíbenější i u mě. 5. symfonie nabízí komplexní pohled pod pokličku autorova kompozičního stylu, je výrazně melodická a rytmická, příznivci bicích nástrojů si přijdou na své, důležitou úlohu zde hraje klavír, parádními sóly se mohou blýsknout hráči na jednotlivé nástroje.

Dirigent má možnost tvarovat dynamiku, komplexní zvukovou strukturu, napětí, proporční vyrovnanost jednotlivých nástrojových skupin i celkový tah. Sado si se svým orchestrem více méně poradil se všemi aspekty, právě v tahu na pomyslnou bránu, tedy tenze propojená s promyšlenými tempy neponechávající posluchačovo ucho ani chvilku v klidu a připravujícího jej každý jednotlivý okamžik na úsek následující až do bodu, kdy z partitury nezbývá vůbec nic, je tím, co mě na disku zaujalo nejvíce.

Mnohavrstvá barevnost instrumentálního zvuku, jak jsme na ni u vytříbeného akcentu dolnorakouského ansámblu zvyklí, vystupuje právě u Šostakoviče na povrch ještě výrazněji. Ještě roztančeněji ji pak posloucháme ve Svitě pro varietní orchestr. Osm vět s celkovým trváním přes čtyřiadvacet minut zahrnuje tance, polku, valčíky i pochod. Původně pokládána za jazzovou svitu č. 2, dlouho ztracena, není originální kompozicí v pravém slova smyslu. Pochází z hudeb k různým filmům a baletu, nejznáměji na nás díky Kubrickově filmu Eyes wide shut dýchne valčík č. 2, světově proslavená to skladbička!

Rafinovaně nastudované a zahrané, lidmi z Pegasus Musikproduktion (producent Florian B. Schmidt a zvukový inženýr Aki Matusch) velmi citlivě a profesionálně sejmuté, nyní připraveno zaujmout posluchače - takové je toto album vlastního labelu Tonkünstler.