V Plzni mají nádhernou Rusalku!

14.04.2017

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Rusalka by se měla hrát co nejčastěji a na co nejvíce místech celého světa. Je to tak kouzelná opera, že ani opakované návštěvy jednoho a téhož představení neunaví. Režisér Tomáš Pilař zrakům diváků v Plzni připravil inscenaci, která mě i celé mé okolí nadchla, a bez jakéhokoliv váhání tvrdím a slibuji, že ji ještě několikrát navštívím.

Překrásné jsou již samotné kostýmy, které, jednalo-li by se o koncertní provedení a pěvci by byli oděni právě do nich, by samotné stačily k tomu, aby se divák ocitl v pohádkovém světě plném napětí, touhy, zoufalosti a mocných čar. Díky dalším jevištním elementům, které divadelní prkno přináší, jsem se však ocitl v propracované režijní, světelné, choreografické a scénické koncepci, která nesla parametry nejvyšší kvality. Nechtíc připravit potenciálního diváka o atraktivní dávku překvapení, která jej čeká při případné návštěvě představení, vrhám se rovnou na dojem z hudebního nastudování, které bylo svěřeno Norbertu Baxovi. Dirigent těžko cokoliv udělá s malým prostorem orchestřiště a divadla. Jakékoliv těleso by zde znělo jaksi předimenzovaně a svázaně. Zvuk se nešíří ideálně, dozvuk je zde raritou. To může, ale nemusí být výhodou, nemluvě o rozdílnosti tohoto efektu v případě různých nástrojů a nástrojových skupin. Baxa každopádně pojal dirigování Dvořákova díla aktivně a bez zábran. Jeho provedení bylo osobité a nesnažící se za každou cenu kopírovat zažité. Byl to zkrátka Dvořák Norberta Baxy a toho si cením.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Malý prostor může a nemusí vyhovovat i pěvcům. Budu jen chválit, nedostatky není třeba zmiňovat u žádného z účinkujících. Každý o nich ví sám. Když mi můj přítel sdělil, že se mám zaměřit na hlas Jany Tetourové, která zpívala ježibabu, byl jsem zvědav proč? Myslel to v dobrém, dojem můj byl víc než dobrý, byl dokonce výborný. V nejlepším kladném smyslu lze účinek hlasu i herecký projev této mezzosopranistky přirovnat k houfnici ráže 200 mm. Skvělý výkon. Kéž bych někdy tuto umělkyni slyšel zpívat Fricku! Lívie Obručník Vénosová je krásná elegantní žena. Při pohledu na ni přechází zrak jak zdravého muže, tak vnímavou ženu. To co ji též zdobí, je nezaměnitelná barva hlasu, kterou si při častějším poslechu oblíbíte a jistým způsobem na ní začnete být závislí. Richard Samek, tenor, který umí, rozezněl svůj hlas prince do plné šíře. Výšky byly pevné a sebejisté. Byl vždy na tónu a jeho výkon mi přišel jako nejvíce vyrovnaný a nejvíce zkušený. Příjemný poslech bylo možno zažít i v případě Ivany Veberové, která udělala vše proto, aby její kněžna vzbudila náležitou pozornost. Doslova mě pohltil hlasový projev Františka Zahradníčka v roli vodníka. Báječně znělý hlas podmanivé barvy nepostrádal techniku a sytost, zakulacené tóny, legato a výraz. Takovýto poslech byl velkým potěšením.

Utrhněte svého známého od imbecilního televizního seriálu a jeho imbecilních tvůrců a dotáhněte jej třeba i v řetězech na Rusalku do Plzně. Slibuji, že Vám bude navždy vděčný, že jste mu zachránili životní hodnotový systém.

© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics