Balet Romeo a Julie v Hudebním divadle Karlín s Magdalenou Matějkovou a Federicem Ievolim

23.11.2018

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Hudební zážitek z hudby Sergeje Prokofjeva jsem si dne 19. listopadu z Hudebního divadla Karlín neodnesl. Není třeba zastírat, že by k němu musela vést odlišná cesta. Orchestr Státní opery Praha (dirigent Václav Zahradník) není zrovna reprezentativním nositelem skladatelova odkazu. To co se odehrávalo na scéně, ovšem velmi dobře dopomohlo zapomenout na zvukový doprovod a plně se soustředit na kvalitu a kouzlo baletního ztvárnění příběhu Romea a Julie souborem Baletu Národního divadla v Praze.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Ústřední dvojicí samo sebou byli Federico Ievoli (Romeo) a Magdalena Matějková (Julie). Než se k nim ale vrátíme, začněme umělkyní, která skutečně vypadala, tančila, působila a přímo magické vlny vyzařovala nejvíce. Michaela Wenzelová je paní Monteková nebezpečných kvalit. Strhává na sebe představení a snad i proti záměru tvůrců baletu to může být pro mnoho diváků právě ona, kdo nadchne nejvíce.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Praha má ovšem další jména a jsou to jména VELKÁ. Nikola Márová UMÍ a dle potlesku, kterého se jí od pozorných diváků dostalo, si všichni uvědomují, jak MOC. Jako Královna snů Mab byla ztělesněním výrazu, fantastické koncentrace, lehkých a snových pohybů a pohybů takových, které sny vyvolávají.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Choreografie Petra Zusky, která nabízí mnoho překrásných momentů a jenž se mi až na nepříliš atraktivní práci s maskami líbila od začátku do konce, přináší okázalý prostor pro zviditelnění hlavních hrdinů - Romea a Julie. Federico Ievoli a Magdalena Matějková jsou impozantním párem, který dokázal naladit svůj večer do jediné touhy v jedinou lásku. Byla až hmatatelná, výrazově čitelná, sladěná do maximálního detailu. Emoce Magdaleny Matějkové jdou ruku v ruce s ladností, sladkostí, silou a dynamikou, jakkoliv náročný prvek ji nepřináší obtíže. Krásná dvojice.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Dle tanečních, hudebních i výrazových představ večerem proplul Mathias Deneux v roli otce Lorenza, v podobném duch, ale snad ještě více mě však zaujal Jakub Rašek v úloze Merkucia. Velmi dobrým Tybaltem byl Marek Svobodník, jako pan Kapulet byl ovšem excelentní Michal Štípa. O zábavu se sebejistě postarala i dvojice komediantů - extrovertní Daria Lazucová a Sergej Gherciu. Každého zcela jistě nejvíce oslnil někdo jiný. Ať tak či tak, celková vyrovnanost a vrcholná úroveň bezpočtu tanečníků hovoří jasně o tom, že máme být v Praze skutečně v souvislosti s tancem nač pyšní.

© ElegantClassics
© ElegantClassics