Recenze CD - Schubertovy kompletní symfonie z Bamberku

03.11.2016

Jedním z nahrávacích projektů z doby nedávno minulé, jenž slouží za zmínku, je schubertovský komplet, který pro společnost TUDOR realizoval v letech 2003 a 2006 (symfonie č. 9) anglický dirigent Jonathan Nott. Symfonie vyšly postupně na čtyřech discích SACD, teprve před dvěma lety pak byly vydány v boxu, který sumarizuje celý Schubertův symfonický odkaz. Celé album je dodáno spolu s graficky vydařeným zpracováním průvodního bookletu, který přináší zajímavé čtení a hodnotné fotografické přílohy.

Franz Schubert je jedním z velikánů, jehož hudby není v uších posluchačů nikdy dost a poslední symfonie C-Dur označovaná jako "Velká" a v bookletu ze známých důvodů nejčastěji označovaná jako č. 9, v našem případě ovšem jako č. 8, patří ke kompozicím nejoblíbenějším. Když Felix Mendelssohn ve světové premiéře tuto symfonii uvedl v březnu roku 1939 v Lipsku, nebyl již její autor mnoho let živ a jak to i u mnoha dalších géniů hudební literatury bývá, netušil, že dal lidstvu partituru, která bude vrcholným dílem světového umění vůbec. Ohromné hodinové dílo je velkým lákadlem pro orchestry a dirigenty, počet dosud vzniklých nahrávek by se počítal jen velmi obtížně. Vzpomeňme zde dva z nejnovějších počinů. Prvním je zvěčnění hry Philharmonia orchestra (dirigent Christoph von Dohnányi) z roku 2015 na labelu Signum, druhým pak sejmutí otisku ansámblu Orchestra Mozart z roku 2011 (dirigent Claudio Abbado) na značce Deutsche Grammophon. K Schubertově fantastickému uměleckému odkazu lze samo sebou počítat i symfonie další, "Nedokončená" šlape co do počtu provedení "Velké" na paty, impozantní "Tragická" č. 4 nadchne při poslechu vždy, pátá s šestou jsou skvosty, které lze poslouchat nespočetněkrát opakovaně. Pokračovat bychom mohli tak, že symfonie vyjmenujeme všechny a zůstáváme tak u zjištění, že je nemožné je v kompletu nemít.

Jedná-li se pak o komplet, který je kvalitativně vyveden tak, jako právě tento v podání Bamberských symfoniků, je na obzoru otázka, je-li nutné znát a poslouchat i nahrávky jiné. Pro hlubší studium a pitvání interpretačního detailu či porovnání zvukově akustických parametrů a barev jednotlivých orchestrů ano. Pro čistou radost z vroucně, orchestrálně čistě a detailně propracovaného a "německy" zahraného Schuberta orchestrem, který má v Bambergu v sále Josepha Keilbertha tak ideální podmínky pro záznam svých uměleckých kvalit, ne. Nott zvolil ideální množství hráčů, nezatěžkal Schubertovy skladby přehnaně velkým obsazením a vytvořil dostatečný prostor pro detail, barvu a zpěvnost jednotlivých nástrojů. Nahrávka tak přímo dýchá Schubertovým odkazem jednoho z nejpřístupnějších a nejštědřejších skladatelů historie hudby.