Recenze Blu-ray: Inaugurační koncert Andrise Nelsonse s Gewandhausorchestrem na DVD a Blu-ray od Accentus

07.10.2018

Jsou hudební události, které by měly být už jen z principu zaznamenány. Jde-li též ještě vedle tohoto principu o zachycení vzácného uměleckého souznění, jaké v případě lipského Gewandhausorchesteru a dirigenta Andrise Nelsonse nastává, je logickým krokem, že hudební vydavatelství Accentus přichází na trh s nahrávkami se záznamem inauguračního koncertu, který se konal koncem února roku 2018.

Lipsko má co nabídnout ze své historie i z dění v současnosti. Vedle již zmiňovaného špičkového symfonického tělesa je to báječný ansámbl baletní a mezinárodně uznávanými hostujícími osobnostmi doplňovaný soubor operní. Sympatický Lotyš si pro svůj velký večer vybral skladby novodobé a moderní, ale také Ty, které jsou "zaběhnuté" a velmi podstatně spjaté se saským městem. Spojili-li jsme myšlenky symfonické s operními, lze snad doufat, že by Nelsons mohl v naproti situovaném operním stánku se svým orchestrem nastudovat i nějaké to premiérové představení některých z příštích sezon? Snad!

V první části koncertu byla uvedena skladba Relief pro orchestr Steffena Schleimachera (narozen 1960) a orchestr měl ideální příležitost ukázat, jak báječně zní v moderním hávu. Naplno využil svých možností a připravil posluchače na Houslový koncert Albana Berga, zvaný často "Památce Anděla". Sólistkou byla nikoliv překvapivě sólistka z lotyšské Rigy. Baiba Skride je mezinárodně etablovanou sólistkou, jež patří k souhvězdí zralých sólistů své generace a oplývá vším, co náročná doba přináší a vyžaduje. Výrazný tah, nekonečnou škálu výrazových nuancí, hladkostí tónů a zvukovou elegancí. Bergův koncert naservírovala posluchačům ve špičkovém provedení a rozhodně nezapřela dirigentovu krev. Souznění bylo vzorové.

Za hlavní část programu lze ovšem považovat Mendelssohnovu Symfonii č. 3 A moll. Reakce nástrojových skupin orchestru Gewandhausu na Nelsonsovu dirigentskou práci je inspirativní. Gesta, tvorba hudebních i mimohudebních představ, mimika a komunikace s jednotlivými členy orchestru - to vše naznačuje symbiózu, který v Lipsku nastala a která může znamenat epochu, jenž bude ještě úspěšnější než ta, kterou za sebou zanechal Riccardo Chailly. Mendelssohn zní nadčasově, stejně tak v sobě nese potřebnou dávku historie a tradičních vizí, které se do atmosféry koncerty přenesly, jako vzpomínka na dobu, která byla v Lipsku pro génia jménem Mendelssohn nejpříznivější.

Na rozdíl od Rudolfina, kde se dlouhodobě nedaří (zejména kvůli bídné práci se světly) nahrávacím týmům zaznamenat obraz, který by byl hoden současné době, je v Lipsku vše dle mého gusta. Přirozené barvy, dynamický obraz a ostrost záběrů je o třídu výše. Ute Feudel má neobyčejný cit pro zachycení momentů, které je vhodné vidět, aby byl umocněn zážitek z poslechu hudby. Nelsonse zabírá režie velmi často, vzácně je to ale vyváženo tak, že tím nic neruší. Je zde vysoká dávka umu a zkušenosti.

Disk je vybaven bookletem obsahujícím zajímavý průvodní text z pera Ann-Katrin Zimmermann. Spokojeni tedy můžeme být i po této stránce a těšit se tak dále na další počin z Lipska resp. z labelu Accentus.