Recenze CD: Báječná houslistka Franziska Pietsch a Prokofjev na labelu Audite

24.09.2018

Když prvně slyším nějakého věhlasného interpreta, jsem zvědavá, co u něho najdu zajímavého. Co bylo tím rozhodným prvkem, který mu zajistil velké jméno mezi kolegy muzikanty a hlavně mezi posluchači? V souvislosti s nahrávkou Prokofjevových houslových koncertů v podání Franzisky Pietsch je tato otázka ještě hlubší, protože vyšla u nahrávací společnosti, se kterou jsme dosud neměla tu čest. Audite Musikproduktion je držena v rukou Ludgera Böckenhoffa, který je zvukovým mistrem a šéfem hudebního vydavatelství. To se může pyšnit katalogem mnoha set nahrávek a z čistě českého a speciálně mahlerovského pohledu je pro nás zajímavý fakt, že právě Audite bylo vydavatelem živých Kubelíkových nahrávek se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu.

Je skvělé, že se Audite výraznou měrou stará i o design svých alb. Ta jsou na nebývalé špičkové úrovni co se grafické i materiálové části týká, pečlivost je vždy i v oblasti použitých fotografií - jednoduše je vidět, že se jedná o profesionální práci s důrazem na každý detail. Lze si též všimnout kvalitního doprovodného textového materiálu. Kromě vydávání fyzických CD jsou samozřejmě k dispozici i vysoce kvalitní digitální soubory. Na výběr je kromě wav a flac přirozeně i komprimovaný formát MP3. Tímto to ovšem jen začíná - a u každého vydavatelství by to tímto začínat mělo! Je to ovšem zejména kvalita samotných interpretů a tím i konkurenceschopnost nahrávek, které dělají z hudebního labelu finální kvalitu. A ta zde opravdu je!

Bylo to v berlínském Jesus-Christus-Kirche, kde se německá houslistka sešla s Cristianem Măcelaru, dirigentem, který bude počínaje sezónou 2019/20 ve vedení významného tělesa z Kolína nad Rýnem - WDR Sinfonieorchester. Nyní to bylo ale jiné velezajímavé symfonické těleso, které tvoří podklad pro houslistčinu hru. Deustches Symphonie-Orchester Berlin patří k ansámblům, které mají zvuk a byli to tentokrát právě jeho muzikanti, kteří nahrávce dodali na zajímavosti. Už jen místo, ve kterém se nahrávalo, hovoří samo za sebe. Když jsem se byl před několika lety ve snad nejvyhlášenější evropské nahrávací lokalitě podívat, dýchla na mě atmosféra všech těch nezapomenutelných snímků, které zde v nedávné i vzdálenější historii vznikly. Výčet těch nejváženějších jmen, která tento kostel ve čtvrti Dahlem za účelem zachycení svého muzikantského mistrovství navštívili, je snad nekonečný.

Jak tedy zní Rus Sergej Prokofjev v interpretaci Franzisky Pietsch? V první řadě mi přijde, že ne německy a tedy, lze-li to tak popsat, nikterak rezervovaně a přespříliš přemýšlivě. Ač studiový snímek, působí jako spontánní erupce zdravé síly, která se nějaký čas v umělkyniných útrobách hromadila a zrála. Dostala se dle mého soudu na povrch v pravý čas a je sumou všeho, co se ve Franzisce nalézá. Nikoliv německý akcent je též zcela jistě dán přítomností rumunského dirigenta (Măcelaru se narodil roku 1980 v Temešváru). Potkal se zde dvojitý oheň a budiž skvělou vizitkou berlínského orchestru, že přijal myšlenky a zvukové představy dirigentovi a dokázal tak pro sólistku zajistit podmínky, které vedly k brilantnímu výsledku. Výraz Pietsch je v obou koncertech místy přiměřeně sveřepý, jsou zde však i pasáže, v kterých jakoby Pietsch posouvala Prokofjevovu hudbu do jiného světa a slyšíme zklidněné a zpěvné housle se šťavnatým zvukem. Houslistka je mistryní výrazových změn a v tom se mi líbí více, než jak slyšíme z nedávné nahrávky od Lisi Batiashvili. Celkově si musím stát za tím, že se mi atmosféra nahrávky (bezprostřednost, hudební proud, dynamika, probleskující detaily) líbí více než u dvojice Nézet-Séguin a zmíněná houslistka z Gruzie.

Vynikající a promyšlená repertoárová volba, ale i další hmatatelné i nehmatatelné ohledy, které řadí tuto nahrávku do kategorie "mimořádně zdařilé", to vše charakterizuje toto album. Na tom vedle špičkového technického zázemí, kterého ke svému prospěchu využili všichni zúčastnění technicky i umělci, to jsou houslové koncerty č. 1 a č. 2 na labelu Audite. Na svět se právě v těchto chvílích dere smínek nový, CD, na kterém Franziska Pietsch interpretuje sólové skladby Bartóka, Prokofieva a Ysaÿe. Nahrávalo se letos v červenci a to na totožném místě. Věřím, že se máme na co těšit!

www.audite.de

www.macelaru.com

www.franziskapietsch.online