Adrianne Pieczonka jako Tosca v Drážďanech. Diriguje Christian Thielemann

02.05.2018

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Christian Thielemann spolu se svou Staatskapelle Dresden Pucciniho Toscu letos uvedl již na Velikonočním festivalu v Salzburgu. Jednalo se o novou inscenaci Michaela Sturmingera. Kdo nechtěl vážit cestu do nádherného rakouského velkokulturního alpského města, mohl se zcela jistě spokojit s inscenací, která se v saském městě obdobné krásy hraje od roku 2009 a využít též skutečnosti, že až na hlavní představitelku opery, se v Semperoper sešlo stejné mužské obsazení. Scarpiu tedy zpíval Ludovic Tézier, jako Cavaradossi se představil Aleksandrs Antonenko. Posluchač sice přišel o Anju Harteros, získal však kanadský briliant Adrianne Pieczonku.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Inscenace Johannese Schaafa má své kouzlo ve svém klasicky pojatém obalu. Na scéně vidíme vše od malířova plátna po úhledně a dokonale připravenou večeři Scarpiovu, kterou Toska přeruší odhodlaným bodnutím. Vše je následováno tradičně pojatým závěrečným jednáním, ze kterého zůstane v paměti zejména hromada bot, které zde před popravou svlékají odsouzenci a jsou tak bezprostředně před svým koncem konfrontováni s realitou, ve které vidí počty odsouzenců, jenž před nimi zrůdný Scarpia poslal na smrt. Nepřikládá se tomu moc důležitosti, je ovšem třeba zmínit, že Pucciniho nejlepší dílo má kromě šéfa policie ve svých postavách i další zrůdu. Tou je kostelník (velmi přesvědčivý a šikovný Matteo Peirone). Zaslepený, tupý a odporný náboženský pomatenec, který naneštěstí, jak to tak bývá, s největší pravděpodobností jako jediný z celého příběhu vychází bez jakékoliv újmy a zlo tak může šířit do astronomicky vysokého věku dál.

K vizuálnímu dojmu je vhodné ještě doplnit jméno autora scény, kterým je Christof Cremer, zdařilé kostýmy pochází z dílny Petry Reinhardt. O atmosféru dosažitelnou za pomoci světla se postaral Guido Petzold.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Thielemann dirigoval Staatskapelle Dresden s rozvahou a nadhledem sobě vlastní. Po Verdiho Otellovi je to teprve druhá italská opera, kterou jsem měl možnost s tímto dirigentem slyšet. A opět to bylo poslouchání, které by se dalo přirovnat k té nejatraktivnější hostině. Detail byl dokonale propracován a v čase rozložen. Vždy vynikl a nikdy nezanikl. Tempa byla zvolena tak, aby se neupozadila síla okamžiku strhujícího děje a vokální linka zpívajících umělců. Všemu skvělým způsobem sekundoval operní sbor připravený Jörnem Hinnerkem Andresenem.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Aleksandrs Antonenko je mi jako Cavaradossi znám už od doby, kdy jsem jej v totožné inscenaci, kterou nyní recenzuji, v Drážďanech slyšel již před zhruba sedmi lety. Již tenkrát mě zaujal svým dunivým, ve střední poloze lehce zastřeným ale nikoliv neznělým hlasem. Témbr, který se u jiných pěvců neslyší a je tak velmi snadno rozpoznatelný, asi nevyhledává každý. Světová pódia si však dobyl a je nutno říci že po zásluze. Celý svůj part odzpíval s velkou technickou jistotou, ve výškách zářil a expresivita jeho výrazu zahušťovala atmosféru večera od počátku do konce. Nemalou měrou k výtečnému vyznění večera přispěl i Ludovic Tézier jako Scarpia. Te Deum bylo pro uši pastvou, scéna druhého jednání s Toskou měla velkou atmosféru, které se díky barytonistově sehranosti s hlavní představitelkou opery, Adrianne Pieczonkou, proměnila doslova v jedno "velké představení". "Vissi d´arte" jsem již samozřejmě slyšel mnohokrát, mimo jiné i se zmiňovanou Anjou Harteros nedávno v Mnichově. Tak, jak ji v mnou navštívený večer zazpívala Pieczonka, tak ovšem ještě nikdy. Byla to ukázka vokální perfekce, dokonalého soustředění a citlivého vnoření se do postavy, která prožívá nejnáročnější okamžiky svého doposud šťastného života. Za ozdobu celého představní mohu ovšem označit i duet v prvním jednání. Ten byl i díky Thielemannovi a Antonenkovi zazpíván tak, že na to nikdy nezapomenu. Na závěr je vhodné zmínit i pěvce Martina-Jana Nijhofa, který se nebojácně zhostil partu Cesara Angelottiho. I on tuto malou roli zvládl velkým způsobem.