Recenze Blu-ray : Marlis Petersen jako Lulu v Met

01.01.2017

Hudební vydavatelství Nonesuch Records, které patří pod křídla Warner Music Group, se zapojilo mezi labely, jež na Blu-ray a DVD discích vydávají záznamy živých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku. Úctyhodný seznam dostupných titulů tak byl letos rozšířen o záznam z listopadu roku 2015, kdy se do kin přenášela Lulu rakouského skladatele Albana Berga (1885-1935). Domácí divák nemající dostatečnou znalost němčiny tak měl výbornou možnost slyšet toto podivuhodné dílo v doprovodu českých titulků. Obligátním průvodcem večera byla Deborah Voigt, obrazové režie přenosu se výtečným způsobem ujal americký režisér Matthew Diamond. Stále ještě se najdou posluchači, kteří nepřešli na sledování Blu-ray namísto DVD, a je to vcelku s podivem, protože Blu-ray se dá leckdy sehnat za cenu totožnou s DVD. Není ani velkou výjimkou, je-li Blu-ray dokonce z nějakého marketingového důvodu levnější. Obal je menší a skladnější, nabízí též výrazně vyšší komfort při přehrávání a též samozřejmě mnohem kvalitnější obraz. Investice do běžného a plně dostačujícího Blu-ray přehrávače pak často nepřesáhne výši jednoho většího rodinného nákupu v hypermarketu. Firma Nonesuch věc řeší chvályhodným způsobem a do jednoho alba vkládá jak disk DVD, tak disk Blu-ray.

Bergova Lulu není běžnou operou, přesto se ve světě běžně uvádí a běžně je i vydávána na zvukových i obrazových nosičích. Najdou se totiž umělkyně, jež tuto velenáročnou roli odporné ženské hrdinky, kterou překvapivě (a nebo ne?) všichni na život a na smrt milují, umějí úchvatně zahrát i zazpívat. Je krásná, každým manipuluje a všemi je s ní manipulováno. Neodolatelně věrohodným způsobem ji dokáže na nejvyšší úrovni zahrát několik pěvkyň. Zmiňme ze současných sopranistek Kanaďanku Barbaru Hannigan, Němku Mojcu Erdmann, Švédku Agnetu Eichenholz či francouzsku Patricii Petibon. Do seznamu jistě patří i Němka Marlis Petersen, která velmi erudovaně a pod výtečnou hlasovou kontrolou exceluje v roli Lulu na této nahrávce. Její hlas působí stejně svěžím dojmem po celý průběh nahraného představení. Vždy se prezentuje čistými zvučnými výškami, kterých je v jejím partu skutečně mnoho. Vypjaté situace a naléhavost výrazu nesnižují ani o píď její úspěšnou snahu o zachování čistého tónu. Perfektní výkon po herecké stránce dokresluje pěvkyninu uměleckou komplexnost a svrchovanost. Výteční jsou též ostatní pěvci. Dr. Schön Johana Reutera patří k jeho vrcholným kreacím! Tenor Daniela Brenny je hlasem pro příštích několik desetiletí. Barytonista Martin Winkler byl strhujícím Akrobatem i Krotitelem, Susan Graham si bezpečně poradila s rolí hraběnky Geschiwtzové!

Režisér z Jihoafrické republiky William Kentridge (1955) sáhl po řešení, ve kterém je divákovo oko téměř zahlceno vjemy. Posluchač musí stíhat neustále se měnící novinové scény, videoprojekce, hlasově se neprojevující alter ego Lulu (mající v lecčem zástupnou roli za Marlis Petersen) a nespočet přítomných dějových postav. Připočteme-li k tomu všechny Bergovy tóny, o jejichž tah se s barvitě hrajícím orchestrem postaral německý dirigent Lothar Koenigs, jsme rádi, že si příběh Lulu díky videozáznamu můžeme pustit znovu a objevovat to, co nám při předchozím sledování uniklo.

Doufejme, že na značce Nonesuch nebyla Lulu prvním a posledním titulem tohoto druhu zároveň. V rámci přenosů z Met existuje tolik umělecky hodnotných představení, která by stála za vydání! A to nemluvím o tom, že by se nejen evropský posluchač zcela jistě rád seznámil s inscenacemi, které kupříkladu uvádí Lyric opera v Chicagu.