Recenze CD : Dagmar Pecková a její Kurt Weill

22.04.2017

Album s názvem "WANTED" nesoucí podtitul "Dagmar Pecková alias Mackie Messer" je čerstvou novinkou, která u mě vzbudila obrovský zájem. Kurt Weill (1900-1950) je mi svou hudební řečí velmi blízký a přitažlivý. Je pro mě zároveň zábavný a rovněž objevování jeho nepísňové tvorby mi vždy působilo potěšení.

Nyní však přímo k nahrávce, kterou vydal Supraphon a na jejíž realizaci se podílelo velké množství osob. Středobodem je již zmíněná Dagmar Pecková, která mě jednoduše řečeno nadchla a ohromila. Její hlas je Weillem zdravě nakažený a nebojí se jakéhokoliv výrazu. Groteska, tragikomika, přiměřená dávka afektu i humpoláckého výrazu, nic z toho se nikdy neobjevuje na úkor vokální kázně a kvalitně předneseného zpěvu. Přenesení se do atmosféry doby a divadla, obklopující dobu Bertolta Brechta (1898-1956), se podařilo mimořádným způsobem. Pecková pasážím z Třígrošové opery, Vzestupu a pádu města Mahagonny a dalším světoznámým skladbám dodala autentický a v dýmu zahalený písňově-kabaretní náboj, který se skvěle poslouchá. Není možno tvrdit, že by to byla hudba pro každého, obdivovatel právě tohoto žánru však musí být nadšený.

Obrovský podíl na úspěchu celého projektu má dirigent, klavírista a skladatel Jan Kučera, kterému se ve spolupráci s Epoque Quartet & Orchestra a Miroslav Hloucal Jazz Band podařilo docílit maximálně, v souvislosti s tímto druhem nahrávky se nebojím použít výrazu, "vytuňeného" zvuku, který byl technicky skvělým způsobem nahrán ve studiu Karlín Českého rozhlasu. I tomu nejnáročnějšímu posluchači přináší do nejmenšího detailu propracovaný zvukový obraz, který potěší výraznou dynamikou, plastičností a rovnováhou mezi hlasem a jednotlivými nástroji. Pěkně se poslouchá i Jiří Hájek, který je v několika písních dalším nepostradatelným elementem celé nahrávky. V létě roku 2016 tím vznikl snímek, na kterém se o aranžmá skladeb kromě výše zmíněného Jana Kučery postarali pánové Lukáš Sommer a Miroslav Hloucal. Vydání se může pyšnit zdařilou grafickou podobou a vysoce kvalitním průvodním textem paní Vlasty Reittererové. CD musím velmi doporučit, protože je počinem vskutku povedeným a nevšedním.

Je to již pět let, co Vídeňská státní opera uvedla skvělou inscenaci skladatelova nejgeniálnějšího díla Vzestup a pád města Mahagonny. Režíroval Jérôme Deschamps, dirigoval Ingo Metzmacher a v hlavních rolích úžasně zpívali a hráli takoví umělci, jakými jsou Angelika Kirchschlager, Elisabeth Kulman, Tomasz Konieczny a Christopher Ventris. Další sérii tohoto představení od té doby marně vyhlížím, snad se dočkám, tuto operu chci rozhodně zhlédnout znovu! Nyní již vím, že si čekání vyplním poslechem tohoto báječného CD!