Otello s Thielemannem a Gouldem v Semperoper

04.03.2017

© Forster (Andrzej Dobber, Stephen Gould)
© Forster (Andrzej Dobber, Stephen Gould)

Právě ve dnech, kdy hudební vydavatelství C Major zveřejnilo obal nového DVD/Blu-ray s video záznamem představení, které se konalo na Velikonočním festivalu v Salzburgu v roce 2016 a jehož obsahem není nic jiného, než Verdiho Otello s José Curou v hlavní roli, uvádí sérii z Rakouska přeneseného představení Semperoper v Drážďanech.

Původně ohlášený Johann Botha se bohužel svého zcela jistě dalšího triumfu nedočkal, v Sasku jej nahradil Stephen Gould. Pro další reprízy v sezóně této a příští je ohlášen třetí král současného operního nebe, Peter Seiffert. Co si přát více? Z vrcholu nelze stoupat výše a chce-li člověk slyšet definitivní interpretaci tohoto stěžejního díla, nemusí kamkoliv jinam. Jsou tu přeci, stále ještě se před očima měnící, překrásné Drážďany.

© Forster (Sofia Pintzou, Dorothea Röschmann, Stephen Gould)
© Forster (Sofia Pintzou, Dorothea Röschmann, Stephen Gould)

Společným jmenovatelem rakouského a německého uvedení je samo sebou inscenační tým (Vincent Boussard - režie, Vincent Lemaire - scéna, Christian Lacroix - kostýmy) a úchvatná Staatskapelle Dresden s Christianem Thielemannem, který partituru rozložil do impozantního sledu detailů tvořících z hudebního nastudování delikátní záležitost. Chce-li Ital Fabio Luisi oslňovat řečmi o tom, že je jeho cílem při dirigování Wagnerovy hudby oproštění se od německého nánosu zatěžkanosti, odpovídá mu Thielemann svým pojetím italské hudby důvěryhodnějším a mnohem umělečtějším způsobem!

© Forster (Sofia Pintzou, Andrzej Dobber, Stephen Gould)
© Forster (Sofia Pintzou, Andrzej Dobber, Stephen Gould)

O umění amerického tenoristy Stephena Goulda se na našich stránkách v poslední době psalo mnoho, proto jen krátce zmíním, že už úvodní "Già nella notte densa s'estingue ogni clamor" otevřelo pokladnici, která své bohatství vydávala až po úžasně zazpívané a zahrané "Niun mi tema, s'anco armato mi vede". Byl to nezapomenutelný zážitek pro uchování si navždy. Polák Andrzej Dobber na pódiu sice působí lehce promrzle a strnule, jeho baryton je však pravým opakem! Dokáže s největší kvalitou zazpívat cokoliv, jeho hlas je kulatý, znělý a ohebný. Zejména po vokální stránce byl Jagem výborným. Němka Dorothea Röschmann vykreslila křehkou Desdemonu hlasem i herecky. Do role vložila cit i dramatičnost, z jejího zralého sopránu byla znát ohromná jevištní zkušenost, kterou zúročila jak ve scénách s Otellem, tak ve slavné scéně čtvrtého jednání, kdy se svým nástrojem zacházela jako s pírkem, které se nese na vlnách svého osudu. Nikterak složité jevištní vyobrazení a kulisy nechaly vyniknout hlasům, a to je v případě Verdiho Otella velmi dobře. Saský sbor byl opět ve skvělé formě, za což lze vyslovit slova chvály sbormistru Jörnu Hinnerku Andresenovi. Ladné pohyby a působivé jevištní kreace doplněné o efektní andělskou ohnivou show předvedla řecká tanečnice, choreografka a herečka v jedné osobě, Sofia Pintzou.