Čas Louskáčků je tady! Staatsballett Berlin vs. Semperoper Ballett – představení plná kouzel

04.12.2018

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Petr Iljič Čajkovskij, Louskáček a publikum všeho druhu a věku. To je předvánoční a novoroční čas v divadlech po celém světě. My jsme se vypravili do Deutsche Oper Berlin a Semperoper Dresden. Zatímco o velkoměstu na Sprévě platí první věta beze zbytku a v obecenstvu bylo možno nalézt skutečně velké množství dětí nejrůznějšího věku, mnohem menší Drážďany, ve kterých je řeka naopak mnohem větší (je-li v ní voda), bylo publikum více dospělé a jaksi vážnější.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Staatsballett Berlin se protančil v pořadí devětadvacátým představením Louskáčka od jeho premiéry v říjnu roku 2013 a pro publikum si vedle zkušeného Daniila Simkina, který je prvním sólistou ansámblu, připravil i debut v podání drobné japonské tanečnice, členky baletu. Yuria Isaka je jako vánek, který si pohrává s vlnkami již zmiňované Sprévy. Jako Clara byla roztomilá, jistá si v piškotkách, se Simkinem si velmi dobře sedla a z jejího celkového vystupování bylo cítit zdravé sebevědomí a odhodlanost prodat vše, co v ní je. Simkin, ač již kariérně zkušený, je též velmi mladičkého vzezření. Dvojice si tak vyhovovala jak po stránce čistě povrchně vizuální, tak po stránce výkonu vyjádřeného kombinací pevné ruky (ta dala základ všem společným výstupům) s odvážným a nekompromisním mládím. Báječné ovšem bylo i sólo ve španělském tanci v podání Sarah Mestrovic. Doslova ozdobou večera (ač netaneční) byla královna Martina Böckmann. Opravu velkomyší výkon předvedl Nikolay Korypaev, Drosselmayer v v expresivní interpretaci Daniela Norgrena-Jensena byla zdařilým článkem celého provedení. Sluší se dodat, že scénář kdysi vytvořil Marius Petipa a že choreografii připravili Vasily Medvedev a Yuri Burlaka na základě originální koncepce Lwa Iwanowa (zůstaňme pro dnešek v ne zrovna zdařilých německých přepisech jmen).

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Inscenace byla zaznamenána obrazem a vydala ji společnost BelAir. V Deutsche Oper byl záznam pořízen roku 2013 a účinkují v něm Marian Walter a Iana Salenko. I v tomto případě řídí orchestr Německé opery v Berlíně velmi pěkně Robert Reimer a s velkým potěšením lze slyšet Čajkovského hudbu tak, jak lze od špičkového orchestrálního tělesa očekávat.

Drážďanský Louskáček nabízí větší prostor prezentovat své taneční umění pro více sólistů. Byla to především impozantně stavěná Aidan Gibson, která přímo oslnila jako Sněhová královna v závěrečném obraze prvního dějství. Měla by jako vládkyně studeného světa mrazit, díky choreografii a překrásně zvládnutým technickým pasážím ovšem naopak publikum rozpalovala po celou dobu své přítomnosti na scéně. Skvostně působila nejen svým tanečním uměním ale i kostýmem a maskou, kterou do nejmenšího detailu připravila Roberta Guidi di Bagno. Další horké želízko v ohni má ovšem drážďanský soubor v Italce Alice Mariani (Zuckerfee), která v sólech i v dvojici s též fantasticky tančícím Thomasem Bieszkou, který představoval její choť, ladila obecenstvo na nejvyšší světovou notu. Jak je vidno, menší pozornosti, i přes to ovšem významné, se v této inscenaci dostává samotné "hlavní roli" Marii, kterou velmi dobře tančila Gina Scott a princi Louskáčkovi, jenž nám byl dopřán prostřednictvím umění Skylera Maxey-Werta. Jedná se o další zajímavý pár, který si po zásluze odnesl dlouhotrvající aplaus. Výrazným Drosselmayerem byl tentokrát Christian Bauch, zdatně mu jako myšák sekundoval Joseph Hernandez. Čajkovského nádhernou hudbu do uší posluchačů prostřednictvím Staatskapelle Dresden na stříbrném podnose přinesl Benjamin Pope a byl tak ve smyslu hudebního provedení rovnocenným partnerem Aaronu S. Watkinovi a Jasonu Beecheymu, kteří dle Mariuse Petipi skutečně stvořili choreografii a celkově dílo, které je právem v saské metropoli tak oblíbené. Kéž by i to, bylo jednou nahráno a vydáno na blu-ray a DVD!

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Vánoce a zimní čas jsou tady. Vyrazit na Louskáčka není nesnadné, ať náš báječný baletní soubor v Praze či právě ten v Semperoper v Drážďanech nebo Deustche Oper v Berlíně, či třeba opravdu výteční tanečníci baletu lipského, vždy platí heslo, "všude dobře, doma nejhůř" a proto je třeba vyrazit. Nedaleko je i Vídeň a nevěřili byste tomu, i tam ho dávají a určitě docela dobře.

© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics