Nová Salome v Semperoper s Jennifer Holloway

12.09.2016

Salome © Forster, Semperoper Dresden (Jennifer Holloway, Markus Marquardt)
Salome © Forster, Semperoper Dresden (Jennifer Holloway, Markus Marquardt)

Kdo si v Drážďanech nenechal ujít zářiovou premiéru Straussovy Salome, nemohl zůstat nezaskočen hned prvním obrazem. Jeho scénické řešení bylo natolik infantilní a trapné, že se tomu máloco vyrovná. Režisér Michael Schulz naštěstí dětský pokojíček holčičky Salome se zpívajícím medvídkem Narrabothem bezprostředně poté nahradil úžasně promyšlenou konfrontací ústřední postavy příběhu s Jochanaanem. Tento výjev však byl předčasným vrcholem večera, protože vše co následovalo, se mu již svými kvalitami jen stěží přibližovalo. Americká pěvkyně Jennifer Holloway bojovala sama za sebe a byl to boj úspěšný. Její sytý hlas byl svěží a silný po celé představení, fyzický nápor vydržel i pro závěrečnou scénu a zejména díky jejímu výkonu bylo možné ze Semperoper odcházet s pocitem, že se na novou inscenaci zajet vyplatilo.

Byla tu však i další jména. Christa Mayer (Herodias) si vydobyla pevné postavení mezi pěvci, kteří si zaslouží velký respekt. Tenorista Lance Ryan nikdy nepatřil a nikdy patřit nebude ke světové tenorové špičce a ani v roli Heroda nebyl nikterak výrazný. Přesto nezklamal a byl vedle Daniela Johanssona (Narraboth) dobrou součástí provedení. O mnoho pater výše ovšem stoupáme, hovoříme-li o barytonistovi Markusu Marquardtovi. Jako Jan Křtitel je mi důvěrně znám a i tentokrát se projevil jako vysoce inteligentní pěvec, který ví, jak zacházet se svým skvostným hlasem.

Salome © Forster, Semperoper Dresden (Jennifer Holloway, Markus Marquardt)
Salome © Forster, Semperoper Dresden (Jennifer Holloway, Markus Marquardt)

Izraelský dirigent Omer Meier Wellber sice naplno využil potenciálu nejvyšší světové úrovně Staatskapelle, nezdálo se mi však, že by provedení vtiskl osobitou pečeť, jako se to kupříkladu při hostování v letech 2011 a 2012 podařilo Tomáši Netopilovi (tenkrát ještě v inscenaci Petera Mussbacha v hlavní rolích s Camillou Nylund a Evelyn Herlitzius). Na konci večera tedy rozpaky, avšak při zvážení tří pozitivních atributů, tedy Holloway, Marquardt, Staatskapelle Dresden, opět doporučení k návštěvě blízkého klenotu na Labi.

(představení : 4.9.2016)