Recenze DVD: Andris Nelsons diriguje Čajkovského a Šostakoviče u Accentus

13.03.2020

Bohatá diskografie lotyšského dirigenta Andrise Nelsonse není jen o audio záznamech, nýbrž i o těch, kdy můžeme jednoho z velkých mužů taktovky spatřit i na vlastní oči prostřednictvím obrazovky. DVD a lépe Blu-ray z lipského Gewandhausu je možno získat díky labelu Accentus, který se koncertním záznamům věnuje pravidelně. Chvályhodné a přínosné.

Celkem dvě díla najdeme na záznamu koncertu konaném v květnu roku 2019. Gewandhausorchester si k sobě pro provedení Šostakovičova houslového koncertu č. 1 přizval Baibu Skride. I nám známá dáma je při své hře soustředěná natolik, že se její hra zdá zcela přirozená, nenamáhavá a automatická. Přirozenost zde je, strojová automatika ovšem ne. I přes jaksi klidný projev těla a tváře je to vynikající technika, cílení na krásu tónu a přesvědčivost výrazu v každé frázi.

Devětatřicetiletá Lotyška tvoří s dirigentem totožné národnosti vzorové duo, které si s hudebním tělesem v Lipsku příkladně rozumí. Houslistčiny chvíle jsou střídány těmi, které plně patří dynamice orchestru, Nelsons využívá veškerých barev, ždímá maximum, aby pak nechal na další vlně excelovat samotnou sólistku. Výtečné porozumění se věrně vtisklo do celé nahrávky a byla-li to houslistka a Dmitrij Šostakovič, kteří nadchli, nejinak tomu bylo v opusu druhém.

Tím je neskutečně krásná skladba Petra Iljiče Čajkovského. Pátá symfonie patří k tomu nejoblíbenějšímu, co koncertní síně poslouchají, co hráči orchestru hrají. Obtížnost a výrazová náročnost, touha díla zpívat a dýchat, to je věc, kterou Nelsons zajistit umí a vedle již vydaného záznamu symfonie č. 6 (dočkáme se nyní i čtyřky?) tak máme další snímek, který stojí za poslech a je výtečné, že je k dispozici i našim očím.

Nelsons svému tělesu věří, někdy je až ležérní ve výrazu, a přesto si je jist, že ze zvukové masy dostane to, na čem s ní pracoval. Vše se ovšem střídá s momenty, kdy je jeho koncentrace enormní a nevyrušil by jej ani výstřel z děla plašícího špačky v září na vinici.

Výsledný záznam je úchvatně plastický, zvukově barevný, po jednotlivých nástrojích čitelný a objemný. Prosvícené smyčce jsou pěkně doplňovány měkkými dřevy, žestě si dokáží vzít slovo a tympán má údernost, která všemu dává atraktivní tvar.

www.accentus.com