Lohengrin s Peterem Seiffertem v Deutsche Oper Berlin

12.12.2016

Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz
Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz

Prosincový Lohengrin v Deutsche Oper v Berlíně měl být jedním z řady představení, u kterého se publikum těšilo na překrásný a jedinečný hlas Johana Bothy. Jeho tragická smrt v září tohoto roku zasáhla do dění divadel stejnou měrou jako do srdcí jeho obdivovatelů. V Berlíně měli to štěstí, že za mistra Bothu (a pro mistra Bothu) mohl zpívat někdo tak významný jako je Peter Seiffert.

Inscenace Kaspera Holtena měla premiéru v dubnu roku 2012, prosincové představení tohoto roku bylo dvacátým v pořadí. Dirigentské taktovky se ujal Němec Axel Kober (1970). Ten zajímavě volil tempa, dostal z orchestru zajímavé barvy a příkladně se staral o dynamiku. Zejména v žestích se onoho večera nehrálo příliš čistě, nezastřelo to však velmi dobrý dojem z poslechu Wagnerova velkolepého díla, které bylo prvně uvedeno ve Weimaru roku 1850. O jeho gesta se mohli opřít pěvci i sbor, který perfektně připravil sbormistr Raymond Hughes.

Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz
Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz

Práce Kaspera Holtena mě příliš neoslovila. Svět mrtvých, otevírající se jako výjev hned v úvodu opery není nijak výrazněji propojen s celkovým dějem, a tak ani závěrečná scéna, ve které Lohengrin odhaluje svůj původ, není příliš zajímavým korunováním myšlenky či záměru. Příběh nebyl kromě křídou na zemi namalovaného obrysu těla zavražděného chlapce ozvláštněn žádným nápadem a sledovat, jak jej královi lidé z estetických důvodů ze země před svatebním průvodem mažou a jak jej následně Ortrud ve vší své nenávisti opět křídou zvýrazňuje, bylo vcelku málo. Každopádně to byl čistě myšlenkově klasicky zinscenovaný Lohengrin, který nemohl nikoho urazit a zkrátka posluchače vybízel k o to pečlivějšímu poslechu.

Německá sopranistka Annette Dasch v roli Elsy sice není nijak výjimečnou operní umělkyní nejvyšších kvalit, je to však pracantka, na které je znát její zanícení pro interpretovanou postavu a zájem o věrné ztvárnění role. Její soprán je nevelký, nicméně pořádek na scéně si svým přednesem zajistit umí. Výšky jsou znělé, technika velmi dobrá. K dosažení vyšších met jí schází charakterističtější barva hlasu. Při svém věku a atraktivním vzhledu ji však zcela jistě čeká zajímavá umělecká budoucnost. Za sebou má již několik povedených nahrávacích projektů.

Již výše zmiňovaný Peter Seiffert, někdejší manžel Lucie Popp, je příkladnou ukázkou umělce, jehož hlas se stoupajícím věkem získává na zajímavosti. V hledáčku světových divadel a milovníků krásného zpěvu je již několik desítek let, jeho ztvárnění rolí jako Erik, Siegmund, Tannhäuser, Tristan či Otello, jmenuji-li tím skutečně jen některé, je přímo legendární. Svým výkonem, kdy předvedl svůj překrásný témbr ve zvonivých výškách i krásně čistých pianissimech, si opět publikum získal na svou stranu a dostalo se mu za to obrovských ovací. Skvělý a další nezapomenutelný večer s tímto umělcem!
Friedrichem byl Wolfgang Koch, zkušeně, ale možná trochu zakřiknutě zpíval svou nevděčnou úlohu oběti nevraživé, zlé a manipulátorské duše Ortrud, která byla velmi dobře zazpívána i zahrána portugalskou sopranistkou Elisabete Matos. Ta opět není typem pěvkyně, který by mi byl barvou svého hlasu nejbližší, kvalita zde však je, o tom není pochyb!

Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz
Lohengrin © 2012, Marcus Lieberenz

Rakouský basista Günther Groissböck, jeden z nejzajímavějších a nejperspektivnějších hlasů dneška zpíval s velkou elegancí a hlasovou jistotou. René Pape je na světě jen jeden, pokud však lze mluvit o obdobně specificky nádherně zabarveném hlasu, německý basista je tou nejvhodnější volbou! Právě on je a bude vrcholným představitelem mnoha basových rolí (velmi úspěšně již nyní zpívá vodníka v Rusalce!) nejvěhlasnějších světových operních scén příštích dvaceti let. Hlasatelem mu byl velmi dobře disponovaný německý barytonista Markus Brück. Čistá intonace a znělost ve všech hlasových polohách, to jsou domény, na kterých může stavět! Velmi kvalitní představení s několika vrcholnými parametry!

(představení : 11.12.2016)