Lise Lindstrom a Ian Storey v Soumraku bohů v Lipsku

16.04.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

V Lipsku se to sešlo a scházet i nadále bude. Mluvím o výkvětu pěvců, kteří patří do světové špičky mezi vyznavači oper Richarda Wagnera (a samo sebou, nejen mezi nimi - nemám to dělení rád). Prvně a konečně se mi dostalo příležitosti slyšet tenoristu, který si dlouhodobě zaslouženě užívá mezinárodní přízeň nespočtu operních domů. Ian Storey už oslavil jednašedesáté narozeniny a to, jakým způsobem ještě dokáže projít večerem, v němž má na bedrech roli Siegfrieda v Soumraku bohů, je obdivuhodné. O dokonalosti v pravém slova smyslu již sice hovořit nelze, obecně ji ovšem nepreferuji a dávám přednost takovým výkonům, které odráží a zrcadlí pěvcovu zkušenost nakumulovanou díky kariérním zkušenostem. Energie, kterou Storey vydává, je enormní. Zpívá celým tělem a až na již lehce méně znělé střední tóny je jeho hlas stále takový, jak bych od umělce jeho renomé očekával. Splnil tedy mé sny a možná i na poslední chvíli. Ví pravděpodobně jen on sám, jak dlouho bude ještě schopen podobné olympijské výkony překonávat. Pevný, temný tenor s parádně pevnými a znělými výškami, si na dlouho zapamatuji.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Vedle něho tu byla konečně Lise Lindstrom. Hned jak mě její hlas loni uchvátil v Obecním domě, už jsem se těšil na její Brünnhildu ve Valkýře v Hamburku. Ta byla skvostná a nemohla následovat vize, slyšet tuto na scéně velmi mladě vyhlížející pěvkyni i v závěrečné části tetralogie. A tak se stalo. Lindstrom má ve svém hlase nástroj, nádherně znějící a s orchestrem souznící nástroj, kterým v jednu chvíli prořízne masu celého orchestrálního aparátu, v druhou zase již pohladí tak, že tomu téměř není rovno.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Guntherem byl Tuomas Pursio, přesvědčivý, ve své psychologii vtělení se do postavy Gunthera pečlivý a neobyčejně důsledný, pěvec, jenž na stejnou kvalitativní úroveň postavil i složku vokální. Jeho baryton svítí podmanivou barvou, nemá potíže v jakékoliv výrazové poloze, je vzorem sebeovládání. A to legato... Kdy konečně tohoto muže uslyšíme zpívat Wotana ve Valkýře? Gutruna, jeho sestra, nemá v tomto operním díle mnoho možností, jak prezentovat své umění. V rámci nabídnuté příležitosti Gabriela Scherer představila hezký hlas. Vynikajícím Hagenem byl Sebastian Pilgrim, pěvec svou postavou vzbuzující respekt, ve svém mocném basu našel způsob, jak vystrašit Guntehra i obecenstvo. Sklidil za to zasloužený potlesk. Alberich je v Soumraku bohů jen bezmocnou postavičkou, marně hledající své vlastní místo v synově ďábelském plánu. I z mála ovšem výtečný Martin Winkler vytěžil maximum a jeho scéna patřila k velmi výrazově bohatým. S expresivitou bez ztráty kvality hlasu umí ovšem geniálně zacházet i mezzosopranistka Kathrin Göring. Tušíte správně, že jsme ještě nehovořili o Waltrautě - a přitom, a právě díky Göring, jsme jí klidně mohli naše dnešní vyprávění začít. Tuto německou pěvkyni lze ve svém oboru bez kompromisů stavět na úroveň Lindstrom. Ale to se jen opakuji, o jejích špičkových kvalitách jsem se rozepisoval v bezpočtu postřehů právě z Oper Leipzig.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Norny a dcery Rýna. Dařilo se jím najít společný zpěv, zejména a jako vždy, opět chci vyzdvihnout právě Göring - která nedlouho po této scéně musela pospíchat do kabátu Valkýry. Nádherný zpěv ovšem prezentovala okouzlující Němka Sandra Maxheimer, kterou v Oper Leipzig budeme moci brzy slyšet jako Rosinu v Lazebníku sevillském. Sopranistky zaujaly obě dvě, jména jako Magdalena Hinterdobler a Olena Tokar jsou vždy zárukou pro poslouchání nejvyšších kvalit.

O režii Rosamund Gilmore již bylo napsáno mnohé, atraktivita celého jejího Ringu je nejvíce vyjádřena nezpočtem odehraných a dále i naplánovaných představení. Zde je též dobré zmínit, že Ulf Schirmer své nastudování Prstenu nepustí z rukou. Jako by i on byl v jeho zajetí! Jedním dechem dodávám, že je to dobře. Dle toho, co bylo od Gewandhausorchesteru slyšet, se Schirmerův zvuk dostal do úrovně, která by stála za živé nahrání! Wagnerova tetralogie je naplánována již i pro příští sezónu, atraktivní pěvecká jména opět nalezneme v každém představení. Těšit se též ovšem musíme na rok 2022, kdy se v rodišti Richarda Wagnera chystá Lipská opera v červnu a červenci provést během tři týdnů všechny Wagnerovy opery - máme se na co těšit!