Lehárova Veselá vdova v Drážďanech s Marlis Petersen a Adrianem Erödem

26.01.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Veselých vdov se po světě vždy potulovalo, a nade vší pochybnost se vždy potulovat bude, nespočet. Stařeckému tatínkovství s vizí bezbřehé a konečně dosažené lásky podlehne muž mnohý, zejména mu však neodolá žena, ta lásku neochvějnou předstírající, po bohatství své oběti neskonale toužící, nestará se kvůli korytu už ani o to, že své tělo dává v oběť pařezu již takřka tlejícímu. Ani v našich končinách nemusíme s touto definicí chodit daleko. O jakési veselé vdově ovšem se vší bravurou pojednává opereta Franze Lehára (na libreto Victora Léona a Leo Steina), zde je to ovšem Veselá vdova divadelní a lze tak s úsměvem na rtech poodstoupit od divadla všedních dnů k divadlu, které tak vynikajícím způsobem provozuje Semperova opera v Drážďanech.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Tamní Veselá vdova není horkou novinkou, vždyť měla v saském městě premiéru v roce 2007 a dokonce již byla vydána na DVD u labelu EuroArts (dirigent Manfred Honeck, pěvci Petra-Maria Schnitzer, Bo Skovhus, Lydia Teuscher, Oliver Ringelhahn). Představení s pořadovým číslem 49 se dostalo úžasného obsazení, a tak jsem neváhal a zajel si poslechnout operetní zvuk Staatskapelle Dresden, který do pěkně veselé a technicky bravurní polohy vybrousil Maďar Stefan Soltész, dirigent, který ač etablovaný na všech věhlasných mezinárodních scénách, nestojí na výsluní mediální přízně možná právě jen proto, že je "jen" Maďar. A protože osoba má, má Maďarsko a jeho zemi spolu s hudbou a kulturou vůbec v oblibě velké, takto sáhodlouze dávám najevo, že bylo hudební provedení skvělé! Mám dnes veselé a lehce básnické slovo, omluvte jej, prosím, snad se k vdově oprávněně veselé zvesela hodí.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Uchvátil mne ovšem i hlas Aarona Pegrama. Tento tenorista je sice postavou maličký, uměním ovšem vysoký a to až závratně. Nadchl překrásnými výškami, hutností svého témbru i technickou suverenitou. Druhým mužem večera, z pohledu příběhu pak prvním, byl rakouský barytonista Adrian Eröd. Neváhajíc zpívat i tenorový part Loga Wagnerova, nemá potíž nabídnout posluchači plnohodnotný vokální zážitek i coby hrabě Danilovič Lehárův. Jeho vřelý a kultivovaný hlas plný příjemných písňových barev je mi znám velmi dobře a spolu se všemi výše zmiňovanými pěvci dotvořil tvar večera za pomoci krásného zpěvu a hereckého mistrovství. To vůbec zdobilo všechny jmenované, nejvíce pak snad Petersen a Takalu, které se v tom zkrátka umí "pohybovat".

© ElegantClassics
© ElegantClassics

K dalšímu obveselení dobře naladěného publika dopomohlo vedle pěkně zpracované scény od Ezia Toffoluttiho i úchvatné taneční uskupení Deutsches Fernsehballett (v čele s fenomenální Can-Can královnou jménem Sandra Gawlik), jehož choreografie, nespoutaná živelnost, erotičnost, taneční mistrovství a nekonečné výskání dokonalo úžasný večer, v kterém počet vystrčených dámských pozadí (a jedno trendy pánské se srdíčkem), značně převyšuje výši mého IQ.

© ElegantClassics
© ElegantClassics