Recenze CD: Ksenia Kouzmenko opět s andělským tónem u COBRA RECORDS

20.03.2019

Pokud je v zahraničí umělec, který se výrazně stará o českou hudbu, je to radost, pokud je to navíc pianistka takových kvalit, jakými oplývá Ksenia Kouzmenko, je to radost více než dvojnásobná. COBRA RECORDS, nahrávací společnost, kterou jsme nedávno představili prostřednictvím Šeptajících listů (Whispering leaves), alba, na kterém se Kouzmenko společně s naší violoncellistkou Lucií Štěpánovou postarala o překrásný počin v podobě hudby Janáčka, Martinů a v neposlední řadě Josefa Páleníčka, tak chtěně či nechtěně apeluje na to, aby byla běloruská virtuoska pozvána k představení své hry naživo posluchačům v některé z koncertních síní v České republice. Staň se!

"Fenêtre sur le jardin", po našem "Okna do zahrady", tak zní martinůovský název alba nového, které je oknem, obrovitým a zplna rozevřeným oknem do zahrady kouzel, stínů, barvitých tónů i něžných snů. Těmi jsou skladby Josefa Suka (Píseň lásky), Jaroslava Kvapila (Údolím stesku a žalu - světová nahrávací premiéra), Bohuslava Martinů (Okna do zahrady), Miloslava Kabeláče (Krátké klavírní kusy - světová nahrávací premiéra) a Leoše Janáčka (V mlhách).

Dramaturgie nahrávky s podtitulem Česká hudba pro sólový klavír se trefila stylem, atmosférou, kompoziční uceleností, zajímavým kontrastem i bezprostředností, která z kompozic samotných dýchá. Navíc, Ksenii Kouzmenko je, zdá se, vidět napřímo do jejího světa. Rozprostírá pomocí své hry náruč, nechává posluchače vniknout do podstaty své duše. Očividně si vybrala skladby, které jí jsou blízké osobnostně, jinak by v nich nebyla taková míra prožitku. Zejména se to projevuje u Janáčka a Kvapila, kde jsou pokládány prsty až se neobvykle působící virtuozitou.

Něžnost v díle Josefa Suka je poutavým úvodem celému disku. Janáček je zvolenými rejstříky přesvědčivý, velice líbivý a výrazově vyhraněný. Styl interpretky a zvuk jejího nástroje je nutno bez výhrad přijmout a lze to učinit nenuceně, což je fakt, který dává snímku ten nejvyšší kredit.

Stavba a přístup ke Kvapilovi a Kabeláčovi má kořeny v prostředí a okolnostech, za kterých se rodily osobnosti jejich autorů. V bookletu popisované mikrosvěty v případě Kabeláče či vlivy lidové hudby, písní a tanců u neprávem opomíjeného Kvapila tvoří to, co bylo zmiňováno v úvodu. Jsou to lákadla k poslechu a poslech, který láká k jeho zopakování. Užijme si vše plnými doušky.