Recenze CD: Kompletní kvintety pro dvoje housle, dvě violy a violoncello v podání Klenke Quartett u Accentus

21.12.2018

Z jakého důvodu se jmenuje Klenke Quartett tak, jak se jmenuje, mi není zcela jasné. První housle sice hraje Annegret Klenke, vzhledem k odhadovanému věku této vynikající houslistky v konfrontaci s délkou umělecké historie komorního ansámblu, mi to však časově nevychází. V každém případě je to ale jen detail, který může být brán jako poklona a nemá vliv na dojem z tohoto trojalba, které vychází pod hlavičkou nahrávací společnosti Accentus. Ovšem, čte-li Annegret tento text, prosím moc o zaslání vysvětlení.

Klenke Quartett tvoří čtyři dámy, již zmíněná Annegret Klenke hraje na první housle, ty druhé patří Beate Hartmann, violistkou je Yvonne Uhlemann, jako jablko k jabloni patří violoncello k Ruth Kaltenhäuser. K provedení kvintetů šesti Mozartových kvintetů byl přizván violista Harald Schoneweg, který s kvartetem již v historii spolupracoval. Kompletní nahrávka kvintetů je logickým pokračováním kompletu kvartetů a je velice prospěšné a poučné, přečíst si rozhovor, který je součástí jednoduše, zato informačně plnohodnotně obsahově vybaveného alba. Ve studiu Hanse Rosbauda v Baden-Badenu se nahrávací tým s muzikanty sešel v letech 2016 a 2017.

Velkým tématem pro každého posluchače je fakt, že jsou kvintety v jakémsi stínu kvartetů. Z jedné strany to může být problém v nutnosti "obstarat" rovnocenného pátého instrumentalistu, z druhé stránky nahlíženo, není zde přeci jen rozdíl přímo v poslouchatelnosti? Jak to tak bývá, pravda bude tak trochu na obě strany. Je slyšitelné i v podání Klenke Quartett, že jsou kvintety jaksi zhuštěnější, střední vrstva je rozhodně méně čitelná a průzračná, jako je tomu u více hraných a nahrávaných kvartetů, nicméně z mého nahlížení na šestici děl, které jsou pro dvou rozděleny na tři disky, je to CD č. 3, které svým Mozartovým kompozičním mistrovstvím bere všem pochybnostem vítr z plachet a zejména při opakovaných posleších nabízí další dimenzi kvality, o kterou zřejmě sám Mozart usiloval a která se mu u posledních dvou kvintetů (K. 593 a K. 614) podařila. Autor došel do cíle, který si vytyčil a ke kterému dozrál a pro tak špičkové muzikanty, jaké na nahrávce nacházíme, připravil materiál, se kterým je při jejich brilantních technických schopnostech radost objevovat je a provozovat.

Snímek má samozřejmý základ v technické kvalitě, odpovídá dnešnímu zvukovému ideálu a nebylo šetřeno na pečlivosti, najít pro každý jednotlivý instrument prostor, který by se neztratil tak, jako hoboj při forte symfonického orchestru. Čtveřice hráček s panem Schonewegem našla tolik vyhledávané a potřebné kouzlo okamžiku a otiskla do nahrávky vedle svých dlouhých zkušeností i emotivní a výrazovou sílu. Detail je nádherné vyhledávat, celek pak z nadhledu posluchače vychutnávat. Disk je obdivuhodným počinem, který, lidově řečeno, musel dát zabrat, výsledek se ale dostavil a lze říci, že aktualizoval a nastavil měřítko současného světa interpretace.

www.klenke-quartett.de

www.accentus.com