Recenze CD: Kirill Petrenko hraje 6. symfonii Čajkovského s Berlínskými filharmoniky

27.10.2019

Vlastní label Berlínských filharmoniků (Berliner Philharmoniker Recordings) jednoduše musel zahájit nahrávací činnost s novým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem, a tak je jistě pro všechny posluchače po celém světě potěšením, držet v rukou žlutou knížku obsahující sice jen čtyřicet pět minut hudby, zato ovšem zahrané tak, jak je přesně od věhlasného symfonického tělesa očekáváno a jak je od samotného Petrenka požadováno.

Nahrávka vznikla živě v sále Philharmonie v březnu roku 2017, přenesena je na hybridní SACD disk, možno ji je tedy poslouchat jak v klasickém stereu, tak v pětikanálovém zvuku. Petrenko je univerzální dirigent nevyhýbající se jakémukoliv repertoáru, příběh s Josefem Sukem mluví ostatně za vše. Přesto se ale jako první snímek zvolil počin, jenž pochází z hlavy ruského skladatele. Petr Iljič Čajkovskij je nahráván v neuvěřitelné míře, svůj znamenitý počin, jak všichni jistě víme, nedávno dokončil s Českou filharmonií i Semjon Byčkov. Připomeňme na tomto místě ovšem i fakt, že Byčkov Čajkovského nahrál již před lety pro bývalý samostatný label Philips. Bylo to s orchestrem Concertgebouw z Amsterdamu. Snad se jednou dočkáme reedice, bylo by to zajímavé srovnání.

Zpět ale k Petrenkovi, tedy ke Kirillovi. Jmenovec Vasilij Petrenko v nedávných letech - překvapivě - též jako Byčkov nahrál komplet Čajkovského symfonií (s Royal Liverpool philharmonic orchestra - Onyx). Úvod nahrávky berlínské je jak z hororu, ovšem v dobrém slova smyslu. Nedýcháte, respektive dýcháte spolu s plynoucí hudbou, nastává ovšem ticho a Vy se nadechnout neopovažujete - čekáte na dirigenta, až dá pokyn. Tento příklad Vás pak provází po celou dobu poslechu nahrávky, jste součástí symfonie, jste součástí dirigentova plánu, nenechat Vás ani chvilku bez napětí. To poleví až po zaznění posledích tónů a Vy přemýšlíte, zda symfonie trvala skutečně celých pětačtyřicet minut a nebo jen polovinu. Krásný pocit....

Zvukovým inženýrům se podařilo zachytit brilantní plastický a nástrojově diferencovaný obraz všech nástrojových skupin. Provázet Vás tak budou vždy noblesní hluboké smyčce, sebevědomé nástupy žesťů i měkké a hřejivé tóny dřev. Pěkně jsou nabarveny housle. Více prokreslen mohl být ovšem v celé té mase tympán. Jeho přílišná dutost a nekonkrétnost je až podivně nekontrastní oproti všemu ostatnímu zdařilému. Špatně umístěný mikrofon nebo záměr? Není to nic, co by nahrávku kazilo, ale nepotěší to. Obzvláště když víme, jak to může znít jinak. Celkové hodnocení je vysoké, v Berlíně se opět podařilo zachytit velký moment na věky věků!