Recenze CD - Janáček - Orchestrální díla - Gardner

15.06.2016

Leoš Janáček - Orchestrální díla vol. 2
dirigent : Edward Gardner
Bergen Philharmonic Orchestra
nahráno : 2014 (Grieghallen, Bergen, Norsko)
label : CHANDOS, celkový čas 78 minut

Vcelku zajímavý dojem zanechal britský dirigent Edward Gardner (1974) při svém hostování u České filharmonie v prosinci roku 2014. Jeho naturel se zde potkal s poddajností České filharmonie a ve skladbách Brahmse, Elgara a Lutoslawského zaznamenal úspěch, který, jak doufám, povede k dalšímu pozvání tohoto umělce k našemu tělesu.

Pro hudební vydavatelství CHANDOS postupně zrealizoval nahrávku všech orchestrálních děl Leoše Janáčka. Příkladný počin, který se povedl hned v několika ohledech, dnes reprezentuje v pořadí druhý díl edice. Nalézáme zde skladby Žárlivost, Houslový koncert "Putování dušičky", Šumařovo dítě, Baladu blanickou, Dunaj a Tarase Bulbu.

Gardnerův výklad je poutavý a v mnoha ohledech nápaditý. Rytmizace zaujme jak v úvodní skladbě Žárlivost, tak v Tarasu Bulbovi. Tato díla sice v celkovém dojmu nevychází tak zajímavě, jak je známe z výtečné nahrávky České filharmonie s Charlesem Mackerrasem pro Suprahon (2003), s jiným orchestrálním nádechem, který barvitě prezentuje Bergenská filharmonie, však dostávají ráz novosti a jakési svěžesti. Pravou trefou do černého a jedním z vrcholů recenzovaného disku je skladba Šumařovo dítě, ve které se soustředěnou hrou prezentuje švýcarská houslistka Melina Mandozzi (1975), a Houslový koncert (dílo dokončené prof. Milošem Štědroněm a prof. Leošem Faltusem), jehož sólistou není nikdo jiný než dnes již celosvětově známý kanadský houslista James Ehnes (1976). Jeho housle mají překrásně kulatý tón, který se vřele nese nad orchestrem. Houslistova technicky bezproblémová hra je prvkem, který dělá z poslechu nahrávky mimořádně atraktivní záležitost. Permanentní hudební "tlak" a Janáčkova zvuková úpornost je zde dovedena do krajnosti.

Čtyřvětá symfonie Dunaj, též dle autografu dokončená výše zmiňovanými editory Janáčkova díla, je šestnáctiminutovým skvostem, v němž se naplno uplatňuje dirigentovo zaujetí pro skladatelovu kompozici. Úderné figury tympánů v rychlém sledu s výkřiky precizně sladěných smyčců a přesvědčivě komunikujících dechových nástrojů posluchače jednoduše donutí k opakovanému poslechu. Skladba též zaujme přítomností sopránového partu. Ten je citlivým způsobem podán švédskou sopranistkou Susannou Andersson (1973). Její přednes je zralý a barvitý, pěvkyně byla pro účel nahrávky výbornou volbou.

Celá nahrávka vyniká vzorovými zvukovými atributy. Slyšet jsou bez jakéhokoliv přehánění veškeré nástroje, dynamika je příkladná, tiché pasáže znějí vyváženě, sólové nástroje jsou sejmuty v citlivém souladu s celým orchestrálním aparátem. Firma CHANDOS se prezentuje ve skvělém, zejména pro českého posluchače, přitažlivém světle.