Recenze CD : Engelbertova opera Hänsel und Gretel na živém záznamu ze sálu Philharmonie v Berlíně na labelu Pentatone

31.01.2018

Zatímco mi dlouhodobě připadá, že již delší dobu některá větší hudební vydavatelství přešlapují na místě a jako by nevěděla, co, kdy, kde a s kým nahrát, a jak následně pěkně zabalit a v jakém formátu poté vlastně i vydat, rozhodně to není případ dynamického labelu Pentatone, který vychází posluchačům vstříc v mnoha digitálních formátech a prezentuje na nich mnoho špičkových umělců mladší i zkušenější generace. Zaměříme-li se v kontextu s recenzí opery Hänsel und Gretel na hlasy, jsou to Magdalena Kožená a Piotr Beczala, kteří ve zcela nedávné době podepsali nahrávací smlouvy.

Nyní již k samotnému snímku Humperdinckovy opery, který vznikl v Berlíně v sále v Philharmonie jako záznam večera 23. prosince roku 2016 a který byl na dvojalbu vydán na konci roku loňského. Co bylo cílem a jaký je výsledek? Obojí odpovídá silám, které byly pro koncertní provedení opery shromážděny. V první řadě zmiňme polského dirigenta v německém hávu, kterým je Marek Janowski. Výrazná hudební osobnost s mimořádně silným uměleckým životopisem byla zárukou preciznosti, tvrdošíjně svižně se profilujících temp a pozorné práce s rovnováhou mezi proporcemi orchestrálního aparátu a pěvci, kteří se před něj postavili. Rozhlasový symfonický orchestr Berlín patří k špičkovým hudebním uskupením, které se výborně profiluje jak symfonickými koncerty, tak právě koncertními provedeními oper. V nedávných letech to bylo téměř kompletní Wagnerovo dílo, Elektra a naposledy právě Jeníček a Mařenka.

Jednou stranou mince nahrávky jsou zkušené hlasy dvou významných pěvců v rolích matky a otce. Ricarda Merbeth (soprán) i Albert Dohmen (basbaryton) jsou svým způsobem přednesu nezaměnitelní a jejich technika a barva hlasu jim tak umožňuje na posluchače zapůsobit jak v koncertním sále, tak v pohodlí domova, a to skrze použití věčného digitálního záznamu.

Silnou, a je třeba jedním dechem dodat, že i ústřední dvojicí, je samozřejmě pár dětiček, mající problém jak s chováním, tak s touhou po sladkostech. Dámy Katrin Wundsam (mezzosoprán) a Alexadnra Steiner (soprán) oplývají dobře položenými, zdravě se lesknoucími hlasy, které zní výborně v duetech i v sólech. Jejich témbr je ve společných dvojzpěvech příjemně sladěn a výsledkem je prostá radost ze zpěvu a prostá radost z jeho poslouchání.

Vskutku skvostnou čarodějnicí je na nahrávce tenorista Christian Elsner, který svůj výkon prošpikoval věrohodnou dávkou emocí, která dokazuje jeho nezkrotnou touhu, nějaké to mladé dítko ochutnat. V menších rolích lze dále slyšet vokálně suverénní pěvkyně Alexandru Hutton a Anniku Gerhards. Přidá-li se k tomuto všemu dětský sbor Státní opery Unter den Linden (sbormistr Vinzenz Weissenburger) a fakt, že je album (spolu s kompletním libretem v angličtině a němčině) zabaleno v krabičce, do které by si posluchač nejraději kousnul, je jasné, že cíl se podařilo splnit, a výsledkem je radost, kterou toto album může mnoha domácnostem přinést.