Recenze CD: Jean Guillou v interpretaci Slovenky Zuzany Ferjenčíkové

18.02.2019

Jean Guillou, Francouz v pravém slova smyslu francouzský, skladatel v pravém slova smyslu svůj, dále pak i pedagog, klavírista a varhaník, opustil tento svět zrovna v době, kdy německá nahrávací společnost MDG vydává první z řady nahrávek, na kterých slovenská hráčka na varhany Zuzana Ferjenčíková, předkládá světu ve své okouzlující a hluboké interpretaci atraktivní obraz kompoziční činnosti svého autora.

Text na tomto místě budiž poctou muži, jehož hudba byla výtečně technicky vtisknuta do digitální podoby prostřednictvím varhan nacházejících se ve katolickém (jakém?) farním kostele Sv. Martina v městečku Dudelange (Düdelingen) v Lucembursku. Jean Guillou se narodil 18. dubna 1930, se světem se jeho duše rozloučila 26. ledna roku stávajícího. Studoval v Paříži, jeho osobnost formovala jména jako Maurice Daruflé a Marcel Dupré, jistý čas pobýval i v Berlíně, byla to však Paříž, které si jeho přítomnost užívala nejvíce.

Jeho skladby byly Zuzanou Ferjenčíkovou nahrány v květnových dnech roku 2018, čas rozpuku a životem se vzdouvající přírody jakoby se přenesl do atmosféry celého disku. Varhany jsou velmi specifickým instrumentem, který oproti ostatním nástrojům světa "vážné" hudby, hovoří zcela odlišnou hudební řečí. Je třeba je vnímat jinak, být na ně naladěn a připraven a v případě díla, kterým jsou Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, jež notoricky známe zejména v orchestrální verzi Maurice Ravela, jim je nutno i leccos odpustit. Odpustit? Kdepak, spíše je přijmout jinak, než máme zažito. Jean Guillou vykreslil díky varhanám (Stahhut / Jann) svět obrázků po svém, Zuzana Ferjenčíková je pak poskládala do výrazně autentické a inspirativní podoby. Jedná se o prvotřídní přínos do světové varhanní diskografie, věřme, že i další díly série přinesou další počiny velkého formátu.

Zuzana Ferjenčíková je plně etablovanou a zkušenostmi z mnoha zemí překypující interpretkou, jejíž umělecký profil zdobí nespočet uznání a ocenění. Spojení s autorem, jehož dílo hraje na tomto snímku, vychází z její intenzivní spolupráce s ním. Je ryzím zhmotněním a dokonale odrážejícím zrcadlem skladatelovým. Celkový hodnotový přínos této nahrávky, je pak tímto faktem ještě více umocněn. Objevte tedy dále i hloubku Fantazií (op. 1 z roku 1954) a skladby Säye (op. 50 z roku 1993), poslechněte si i osmiminutový Hymnus (op. 72 z roku 2008), jak díky úžasně hrající Ferjenčíkové, tak díky originálně myšlenkově si hrajícímu skladateli, si poslech užijete stejně, jako jsem si jej užila já.

www.ferjencikova.info
www.mdg.de