Svetlana Gileva, Dmitrij Semjonov a Václav Lamparter v Labutím jezeře v Semperoper Dresden

27.05.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Jsem možná ostuda, ale baletní představení dirigované ženou jsem zažil prvně. Před Staatskapelle Dresden předstoupila Eva Ollikainen a Labutí jezero v Drážďanech skutečně vyznělo neobyčejně. Lze říci, že vyznělo, jako by jej neřídil muž? Nebo věc lépe nastíní vyřčení, že bylo znát, že se hudebního nastudování ujala žena? Věc je těžko uchopitelná, každopádně takto zahranou Čajkovského partituru jsem ještě nezažil a bylo to velmi příjemné poslouchání. Čas jakoby sedmatřicetileté Fince plynul jinak, než jsem dosud zažil v jiných večerech. Obmotala mě ladnost, naprostá muzikantská nenucenost, taneční tempo bez výhrad a nápaditá stylovost, jež zdobila i okamžiky, ve kterých to bylo nečekáno. Tančit na toto? Muselo jít samo! Nikdy jsem se necítil lehčí, mých 113 kg, jakoby bylo pryč! Svetlana Gileva, první sólistka Semperoper Ballett, by snad ani v daný večer nepotřebovala jiného partnera, než jsem já. Princem nejsem, princem jsem se však v tento večer cítil.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Ruska na jevišti čarovala od svého příletu. Efekt, který je doprovázen video projekcí, kdy se letící labuť náhle dokonale promění ve fyzicky přítomnou labuť, byl prostě skvostný. Na jezeře se objevila ruská primabalerína a to se stalo plochou, na níž technicky dokonale předvedla, proč patří k ozdobám saského baletního ansámblu. Přitažlivá postava, elegance, absolutní soustředěnost - to ji charakterizuje. Gilevu jsem naštěstí přeci jen na modravých vlnkách nezahlédl já, nicméně princ Siegfried, kterým byl urostlý, vysoký a osvalený Dmitrij Semjonov, mající u mě velký kredit nejen z Drážďan, nýbrž i z Berlína. Jiná se mu nelíbila a pochopitelně se zamiloval do Odetty a rovněž zcela pochopitelně i následně do její černé kopie (Odile) tančené rovněž Gilevou. Ti dva tak vytvořili pár, který očaroval všechny přítomné a pokud se do Semperoper na Labutí jezero někdy vydáte, doporučuji vyhledat právě tyto dva velké umělce.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Uhrančiví byli ovšem i další členové baletního ansámblu. Zhlédnout totiž bylo možné i okouzlující Aidan Gibson či výrazného, nepřehlédnutelného a expresivního Václava Lampartera (Benno), který svým uměním rozhodně dosahuje kvalit ústřední dvojice. I Gareth Haw, který svou démoničnost vtiskl do postavy Rothbarta dokázal, z jak výrazných osobností je Semperoper Ballett poskládán.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Choreograf Aaron S. Watkin a Francine Watson Coleman inspirativně a pečlivě pracovali s výtvorem Lva Ivanova i Mariuse Petipy, k celkově špičkovému večeru pak přispěl celý jeho tým v čele s autorem scény Arne Waltherem, autorem kostýmů Erikem Wästhedem a světlem a projekcí Wieland Müller-Haslingera resp. Bastiana Trieba.  

© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics
© ElegantClassics