Valkýra v Essenu s Tomášem Netopilem v obsazení, které potěšilo i zklamalo

19.07.2018

Photo: © Hamza Saad
Photo: © Hamza Saad

Nepříliš pohledné a na tradiční pobyt příjemné město Essen, které se nachází ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a jehož hlavním městem je Düsseldorf alias Dieseldorf, láká skutečně snad jen a pouze svým Aalto-Musiktheater a Saalbau, tedy lokalitami, kde hraje hlavní roli Tomáš Netopil a jeho Essenští filharmonikové. Měl jsem tu čest navštívit 8. července představení Wagnerovy Valkýry v inscenaci Dietricha Hilsdorfa, kterou jsem shodou okolností viděl jen před několika málo měsíci ve zcela jiném obsazení v Německé opeře na Rýně v Düsseldorfu (článek naleznete zde).

Dalo se očekávat, že jak v Düsseldorfu, tak v Essenu, naleznu orchestry, které mají velmi pěkný zvuk a Wagnerovu partituru zcela v krvi. Toto se naplnilo, navíc večer v Essenu, který bych z dvojice představení zvolil jako hudebně zajímavější, byl strůjcem báječného zvukového zážitku hudební ředitel tamní instituce Tomáš Netopil. Oproti Axelu Koberovi volil volnější tempa, byl rozvážnější při práci s dynamikou a z orchestru mu přesvědčivě a promyšleně zněl každý detail, který nechal vyniknout právě tím, že se bezhlavě nehnal jako vše s sebou strhávající proud Rýna. Ke smůle některých pěvců, kterým by se očividně zpívalo snáze, pokud by byla tempa rychlejší, tak jako je prezentují a prezentovali dirigenti typu Marka Janowského, Kirilla Petrenka nebo Karla Böhma, si Netopil stál za svým a náročný dirigentský úkol zvládl na výbornou.

Photo © Thilo Beu
Photo © Thilo Beu

Pojďme však již rovnou k pěvcům. Absolutní zklamání zavládlo z výkonu, či lépe řečeno z hlasu hlavní představitelky. Rebecca Teem má jednu zásadní vadu. Její hlas není, galantně řečeno, hezký. Špatně se poslouchá, a ač jsem se snažil sebevíc, nenašel jsem v něm, snad až na scénu zvěstování smrti Siegmundovi v druhém jednání, cokoliv zajímavého a lákavého pro poslech. Pro roli Brünnhildy se vokálně absolutně nehodí a umělecky by se v rámci opery měla orientovat zcela jiným směrem. Siegmund Američana Jeffreye Dowda byl sice o třídu výše, pěvec jako by však vystoupil z obrazu namalovaného v na přelomu 18. a 19. století. Jak hereckým tak pěveckým výkonem to byla interpretace "ve starém slohu". Není na tom nic špatného, ba mělo to i své kouzlo, od Siegmunda třetího tisíciletí si však lze představit jaksi více vzrušující a odvážnější projev. V roli Sieglindy se v Essenu debutovala mladičká holandská sopranistka Deirdre Angenent. Po úvodním prohřívání hlasivek se dostala k překrásným momentům, které přímo slibují budoucí úspěchy v této roli na mnoha proslavených operních scénách. Její hlas je příjemně zvučný, hladký a ohebný. Je ovládán spolehlivou technikou a pěvkyně dokáže jeho účinek gradovat tak, aby svým scénám dodala náležitý účinek. Nic nelze vytknout Hundingovi v podání Tijla Faveytse. Byl nesmlouvavý, autoritativní a pěvecky suverénní.

Photo © Thilo Beu
Photo © Thilo Beu

Rád si vždy v roli Wotana poslechnu pěvce, který nepochází z německy mluvících zemí. A naštěstí je jich dost! Litevec Almas Svilpa mě sice nedostal do varu stejně jako Aris Argiris v Saské Kamenici, role všech rolí ve Wagnerově nejúžasnějším operním díle mu však sedí skvěle. Předvedl skvostnou vokální linku, majestátní výraz, kvalitu výšek i znělé hluboké tóny. Druhým essenským debutantem po Deirdre Angenent byla Bettina Ranch a byla debutantem veleúspěšným! Rodačka z Berlína dala díky svému mezzosopránu a velmi zajímavému a autentickému hereckému projevu slavné "manželské" scéně punc elitní světovosti. Hlas má velmi charakteristický a snadno zapamatovatelný. Do paměti se mi vtiskl po několika prvních slovech a to jak kvůli svůdnému a lahodně zabarvenému témbru. Zpívala pozorně a přesně, její výraz a též i jeho proměny byly nevyčerpatelnou studnicí, která z jejího výstupu s Almasem Svilpou udělala vrchol celého večera.

Photo © Thilo Beu
Photo © Thilo Beu
© ElegantClassics  - Deirdre Angenent, Bettina Ranch
© ElegantClassics - Deirdre Angenent, Bettina Ranch
© ElegantClassics
© ElegantClassics