Polina Semionova a Marian Walter v Donu Quijotovi s hudbou Ludwiga Minkuse v Berlíně

17.03.2018

Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin
Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin

Instituce Státního baletu v Berlíně, tedy Staatsballett Berlin (intendantem je Nacho Duato), lze bez diskusí považovat za jednu z nepřitažlivějších či možná za zcela nejpřitažlivější uskupení svého druhu vůbec. Zářivá minulost se prolíná do každého představení současnosti, každé představení současnosti odkazuje na tradici nezapomenutelných kreací minulosti a co více, zároveň nás nenechává na pochybách, že navštívíme-li jakékoliv představení v budoucnu, budeme z něho odcházet v podobném rozpoložení, jako tomu bylo v případě Dona Quijota, kterého pro Deustche Oper nově ansámbl nastudoval.

Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin
Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin

Slavný příběh Dona Quijota, jehož vynálezcem je Miguel de Cervantes, do libreta zpracoval slavný Marius Petipa. Na díle se též samozřejmě významně podepsal choreograf Alexander Gorskij. Premiéra se uskutečnila v Carském divadle v Moskvě v roce 1869. Choreografie se pro Deutsche Oper ujal Španěl Victor Ullate (spolu s dvojicí Eduardo Lao a Ana Noya), nádhernou scénu a snad ještě nádhernější kostýmy pochází z rukou Roberty Guidi di Bagno. Balet je doprovázen hudbou Ludwiga Minkuse (1826-1917), jehož rod pocházel z Velkého Meziříčí, avšak tento židovský skladatel se již narodil ve Vídni. Jeho hudba je líbivá, rytmická, melodická a vyzývavá, nemá slabých míst, nutno je však dodat, že plně slouží svému účelu a jako takovou je třeba ji brát.

Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin
Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin

V představení 4. března se v hlavních roli Kitri představila nenapodobitelná, a jedním dechem vyřčeno, strhující žena, Polina Semionova. Ruská osobnost světových baletních scén uchvacuje svým přístupem k baletu jako umělecké formě na každém navštíveném kontinentu. Vyzrálost jejího projevu je semknuta v jeden atraktivní celek, který se skládá ze schopnosti cítit hudbu, příběh, taneční partnery i publikum. To jí v Berlíně během večera dávalo vděčnou zpětnou vazbu. Semionova je v Berlíně vedena jako "Principal guest", guest už však rozhodně není v srdcích příkladně různorodě namíchaného publika. To ji zbožňuje a snad i zbožšťuje a to zcela právem. Pohled na její pohyb obdařený procítěností výrazu mluví za vše a po konci představení má divák pocit, že již nikdy nemusí vidět tančit kohokoliv jiného. To by však samozřejmě byla škoda a je přeci tak zajímavé, moci si porovnat baletní umění i s dalšími umělkyněmi stejné "hodnosti", jakými jsou v Berlíně například Iana Salenko či Elisa Carrillo Cabrera. Aby zde pro úplnou spravedlnost byla vyřčena všechna jména, potěšme i fanoušky Ksenie Ovsyanick a Eleny Pris, jež jsou vedle již zmíněných třech dam Berlíně rovněž primabalerínami. Všechny kromě Salenko, která alternuje roli Kitri se Semionovou, bylo ostatně též možno na hudbu Ludwiga Minkuse vidět. Cabrera byla působivou a půvabnou Mercedes, fyzicky a skokově suverénní královnou (Gitanos) byla hezounká Pris, svou ladnost a eleganci vystavila divákům na oči Ovsyanick v roli královny Dryád.

Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin
Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin

Mužům samo sebou vévodil výtečný a fyzicky prvotřídní Němec Marian Walter v úloze Basila. Sršela z něho energie i výborná technická připravenost. Tento chlapík nenechává nic náhodě, vše se na jeho tváři i prostřednictvím jeho těla děje tak, aby bylo dosaženo maximálního možného účinku. Semionovou vidí jako obraz, který maluje. Ví o ní vše, její řemeslo zná stejně jako své a právě z toho dokáže vytěžit nevídané. Nádherný pár! Úžasným Donem Quijotem byl Rishat Yulbarisov, jako Sancho řádil Vladislav Marinov. Opomenout nelze Aymerica Mosselmanse, který doslova ztvárnil Lorenza a pány Federica Spallittu (Camacho) a Alexeje Orlenca (Espada).

Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin
Photographer © Fernando Marcos – Staatsballett Berlin

Věhlasný Orchester der Deutschen Oper Berlin řídil zkušený dirigent Robert Reimer (narozen 1967). Dal celému představení punc noblesy, instrumentální skupiny mu pod rukama hráli čistě a hravě. V každém momentu byla slyšet zanícenost, cit pro dynamiku i propojení mezi ním a účinkujícími na pódiu.

www.staatsballett-berlin.de

www.robertaguididibagno.com

www.victorullateballet.com