Nová Coppélia v Mnichově. Tančí Virna Toppi a Sergej Polunin

09.11.2019

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Italka Virna Toppi dorazila do Mnichova se začátkem nové sezóny a Bavorský státní balet tak ve svém kruhu přivítal zkušenou, herecky vyspělou, výrazově erudovanou a dokonale stavěnou tanečnici. Vedle Laurretty Summerscales, Kristiny Lind a Prisci Zeisel (z prvních sólistek, které jsem měl možnost osobně vidět) je tak Virna Toppi dalším vysněným pilířem, který chce divák vidět a choreograf vést.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Toppi přichází z Milána a je to snad i italský naturel, který jí tak pěkně umožnil vyjádřit roli Coppélie, dívky roztomilé, zlobivé, odhodlané i vtipné, dívky, která si to velmi promyšleným hereckým a výrazovým výkonem dokázala rozdat se záměry doktora Coppélia, ale i s myšlenkami svého milého na vědecko-technický výtvor v podobě vysněné a téměř živé figuríny. Ta má výhodu jedinou, nic neříká, a tak i toto nakonec chytře Franz, kterého tančil Sergej Polunin, naštěstí pochopil a vrátil se v příběhu se svou láskou ke své dívce z masa a kostí, tedy k Swanildě, hezky po našem Žvanildě.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Léo Delibes zkomponoval pro svůj balet hudbu pěknou a živou. Vyložená tanečnost a rytmická přehlednost je tanečníkům velkou oporou a bylo to tak i ze strany dirigenta. Orchestr Bavorské státní opery řídil Anton Grishanin. Večer měl v jeho podání říz, spád i cit pro střídmost. Nepředváděl se a pěkným nastudováním dal pěknou půdu pro samotné tanečníky, kteří se pohybovali po scéně Ezia Frigeria.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Vtipná scéna doktorova s nafukovací tanečnicí sice vtipná byla, ne zas ovšem až tak, jak na ni reagovalo mnichovské publikum. Javier Amo ji ovšem zvládl bravurně a potlesk si pochopitelně zasloužil a vychutnal. Přivést k sobě Toppi a Polunina byl další z mistrovských tahů šéfa baletu Igora Zelenského.

© ElegantClassics
© ElegantClassics

Dvojice na sebe výtečně reagovala, byla to unikátní taneční exhibice bez sebemenších slabších chviliček a jediným negativním momentem celého představení budiž vypíchnut opět pouze fakt, že se nenahrával video záznam, který by pak mohl vyjít na blu-ray disku. Premiéra a vůbec celá premiérová série si to zasloužila - od baletních mistrů po jakéhokoliv člena baletního ansámblu. Choreograf Roland Petit mohl mít rozšířen svůj odkaz o jistě jedno z nejbrilantnějších provedení svého baletu všech dob.