Recenze CD: George Frideric Handel a jeho Concerti Grossi op. 6 u Pentatone

15.06.2019

Šest koncertů op. 6 na třiasedmdesáti minutách alba, které v tomto období vydává label Pentatone budiž odpovědí na to, zda má v dnešní době posluchačům co nabídnout hudba, která byla zkomponována v první polovině osmnáctého století. O tom, že má, víme my, obdivovatelé harmonie Georga Friderica Handela (lépe určitě Georga Friedericha Händela), absolutně své. 

Německý skladatel, jehož překrásná socha se tak skvěle vyjímá na náměstí Marktplatz v Halle, které je mistrovým rodným městem, je autorem nestárnoucí hudby, která mění kamenná srdce v život. Jejich poslech má blahodárný vliv na lidskou duši, a to podobným způsobem, jakým to funguje u Bacha. Chtěl-li by někdo teprve vstoupit do světa klasické hudby nebo si jej jednoduše ještě více obohatit, proč nesáhnout po nahrávce, která vznikla v Berlíně v září roku 2018 a v únoru 2019.

Pro Pentatone ji realizovali mistři zvuku Karel Bruggeman a Jean-Marie Geijsen (Polyhymnia International). Akademie für Alte Musik Berlin, jejíž koncertním mistrem je Berhard Forck v berlínském Nikodemuskirche dostala ideální podmínky pro vznik zvukově hřejivého, akusticky ideálně vytvarované a autenticky se prezentujícího alba. 

Dbalo se na vyváženost v proporcích mezi smyčci i dechovými nástroji, nádherně znějící hoboje tak jsou až v romantické rovnováze s violoncellem, výborně si rozumí i s fagoty a loutnou. Třpytivost celkovému zvuku dodává cembalo, u něhož exceluje Raphael Alpermann.

Součástí alba je velice poutavě napsaný text z pera Matthea Gardnera, která nám předkládá mnoho informací, která ještě více pootevírají dveře do kontextu skladatelova života a okolností vzniku koncertů. Doplňuje tak příkladným způsobem nahrávku, kterou by nikdo neměl přehlédnout.