Recenze Blu-ray: Riccardo Chailly na záznamu z festivalu v Lucernu s Mendelssohnem a Čajkovským

30.07.2018

V srpnu roku 2017 se před Lucernský festivalový orchestr opět postavil Riccardo Chailly. Měl připraven program, který stál za sestavení týmu, jenž měl za úkol zhotovit z uměleckého zážitku přítomného obecenstva záznam tak, aby by byl dostupný pro širší publikum, než jaké se vejde do koncertní síně KKL.

Režisérem přenosu byl zkušený Michael Beyer a prostřednictví hudebního vydavatelství Accentus se k nám nyní na DVD a Blu-ray dostává obrazový a zvukový záznam, na němž jsou slyšet a doslova i vidět díla Felixe Mendelssohna a Petra Iljiče Čajkovského. Label Accentus si dal opět pečlivou práci s přípravou vizuální stránky alba, ve kterém nechybí obsazení festivalového orchestru. Též byl ve třech jazycích (A, N, F) zajištěn obsažný a tématicky atraktivní doplňující text, jehož autorem je Marco Frei.

Co tedy v připravených sta minutách uslyšíme a uvidíme? Kromě příkladné Beyerovi režisérské práce, ve které je smysl pro zvýraznění role obrazu v kontextu s právě hranou hudbou a pěkná práce s atmosférou provedení, je to špičkový zvuk, o který se kromě samotného italského maestra postarali i mistři zvuku Sebastian Braun a Toine Martens. Zdá se, že producent Paul Smaczny nemohl vybrat lépe, záznam skutečně po technické stránce patří k tomu nejšpičkovějšímu, co jsem kdy slyšela. Výše uvedené by v dnešní době mělo být samozřejmostí (stále se ale lze často divit, že nebývá) a proto posluchač dychtivě očekává hudební díla samotná.

Po úvodních titulcích se nám rozprostírá fantazijní svět Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, který nám v celkem pěti částech, kdy tou první je předehra op. 21 (napsána v 17 letech o 17 let dříve než ostatní hudba), po které následují čtyři části Snu noci svatojánské op. 61. Chaillymu vychází pohádkově každá krok, kterým Mendelssohnovou hudbou prochází. Fráze má zpěvné, dýchající a blahodárné. Tančit se dá ve scherzu, souznět v intermezzu, toužit v nokturnu a snít ve svatebním pochodu. Lucernští hrají s stylovým přízvukem a dirigentovi plní vše, na co jen pomyslí.

 Opojné království Čajkovského hudby je reprezentováno Manfredem op. 58, dílem, jenž má neobyčejně složitý významový podtext. A je-li hudbu tohoto ruského skladatele možno nazvat opojnou, lze takto nazvat i hru Lucernského festivalového orchestru. Ten se v roce 2017 sešel v sestavě a rozpoložení, které mu umožnilo proniknout do nejhlubších zákoutí Čajkovského složité osobnosti. Po čerstvé zkušenosti s Manfredem v podání České filharmonie se Semjonem Byčkovem mohu sice tvrdit, že bych si ze dvou zvukových záznamů vybral právě ten, který vznikl jako studiový v Rudolfinu, Riccardo Chailly je ovšem tak enormně zajímavou a přímočarou dirigentskou existencí, že i jemu, a ač zcela jinak, zní symfonie podle Byrona, neskutečně zajímavým způsobem. Hráči orchestru mu čtou z ruky, nástrojové sekce jsou jedním dokonale sehraným nástrojem. A tímto je vhodně povídání o tomto novém titulu uzavřít, další objevování nechám na Vás.

www.accentus.com

www.lucernefestival.ch

www.wildkatpr.com