Marcus Bosch a Staatsphilharmonie Nürnberg – Zlato Rýna & Valkýra

17.06.2017

© Ludwig Olah - Antonio Yang, Roswitha Christina Müller
© Ludwig Olah - Antonio Yang, Roswitha Christina Müller

Jedním z důvodů, proč navštívit Norimberk, je místní orchestr a dirigent, ke kterým se však výraz "místní" nehodí vůbec, ba naopak. Vysoká umělecká úroveň vyzařující ze souznění německého dirigenta Marcuse Bosche (1969) a jeho precizně hrající Státní filharmonie Norimberk zajišťuje nejen dílům Richarda Wagnera, tedy dílům, která jsem v tomto překrásném bavorském městě opakovaně slyšel, lesk oslňující intenzity.

V několika posledních letech Marcus Bosch postupně představil všechny části Wagnerova Ringu a celý vývoj dospěl do fáze kompletního provedení, za jehož režií stojí Rakušan Georg Schmiedleitner (1957). Jeho odvaha pracovat s nápady a jevištními prvky, které nejsou zcela obvyklé, v kombinaci s věrným a výstižným jevištním děním, jež zajímavě přesně a významově čistě vykládá Wagnerovo libreto, to jsou dominanty jeho úspěšného uměleckého snažení. Ovoce přináší fakt, že pracoval s ansámblem sólistů norimberské opery a ti jsou v několika případech až senzačně světoví!

© Ludwig Olah - Mikolaj Zalasinsik, David Yim, Levent Bakirci, Roswitha Christina Müller
© Ludwig Olah - Mikolaj Zalasinsik, David Yim, Levent Bakirci, Roswitha Christina Müller

Je to zejména jihokorejský basbarytonista Antonio Yang, který jako Alberich ve Zlatě Rýna, ale zejména jako Wotan ve Valkýře předvádí hlas té nejvybroušenější krásy. Skvěle jazykově vybavený umělec je schopen všech výrazových odstínů, strhává vcítěním se do role a dokonalým přehledem o dění na jevišti. Zásadní je však jeho zpěv, který se svou kvalitou bez jakýchkoliv nadsázek vyrovná svým mediálně známějším kolegům a jako pěvec tak publiku přináší srovnatelný zážitek. Věřím a pevně doufám, že se Yangovi dostane příležitosti ukázat svou prvotřídní uměleckou úroveň v hlavních wagnerovských rolích v divadlech, jakými jsou ta v Mnichově, Vídni, Drážďanech či Berlíně.

A je zde další pojem a nikoliv prchavý dojem. Sopranistka Michaela Maria Mayer! Kdo ji neslyšel a neviděl jako Freiu, nezná potenciál, který lze z této role vytěžit. Herecký výkon nemající srovnání, svítivě čistý a nádhernou barvou podmalovaný hlas, jehož přednosti mají základ v příkladné technice, nadchne i toho nejnáročnějšího posluchače. Vizáž této umělkyně zaujme oko nejedné ženy, o mužích ani nemluvě, což si posluchač následně připomene i ve třetím dějství Valkýry, kde v pravém slova smyslu ztělesňuje a reprezentativní způsobem ztvárňuje Helmwige. Ano, takto si lze skutečně představit ideálně vypadající Valkýru bojovnici.

© Ludwig Olah - Mikolaj Zalasinsik, Levent Bakirci, Alexey Birkus, Nicolai Karnolsky, Tilmann Unger, Michaela Maria Mayer, Roswitha Christina Müller, David Yim
© Ludwig Olah - Mikolaj Zalasinsik, Levent Bakirci, Alexey Birkus, Nicolai Karnolsky, Tilmann Unger, Michaela Maria Mayer, Roswitha Christina Müller, David Yim

Mezzosopranistka Roswitha Christina Müller je Frickou, která se dle kamer ve Wotanově dohledovém centru na scénu doslova přiřítí ve sportovním voze. Z toho, kromě pro svého muže zakoupených košil, vyndává i kopí, a po prokopnutí kamenné zdi vchází na scénu, jež od té doby pěvecky i herecky patří jí. Nádherná dáma, nádherný hlas!

Dále je tu německá sopranistka Katrin Adel, která impozantním způsobem ztvárnila Sieglindu. Její ocelově pevné výšky jsou i v nejvypjatějších momentech zaoblené, hlas má patřičnou šíři a znělost. Tam, kde je třeba, zní nad orchestrem a prostory divadla protne jakoby hbitým mečem (nyní není myšlen Nothung), jež její barevně znějící soprán v pochvalném slova smyslu připomíná.

© Ludwig Olah - Jens Waldig, Katrin Adel, Tilmann Unger
© Ludwig Olah - Jens Waldig, Katrin Adel, Tilmann Unger

Nespočet svých obdivovatelů má v Norimberku i sopranistka Rachael Tovey. Ta na můj vkus svou roli přehrává do extrémů a trochu tak snižuje celkový dojem z jinak vokálně velmi sympatického a povedeného přednesu. Je Brünnhildou zkušenou a vyzpívanou a v každém okamžiku má svůj hlas příkladně pod kontrolou.

Výčet pěvců, díky kterým byla v posledních letech návštěva prvních dvou částí Prstenu Nibelungova v Norimberku zážitkem, lze uzavřít zmínkou o pěvci, jenž ztvárnil Wotana v Zlatě Rýna. Barytonista Mikolaj Zalasinski nemá hlas z cukru, naopak na pódiu působí intenzivní silou své osobnosti a hlavně hlasu, který si sice nedělá vždy starosti s pěveckou perfekcí, o to více však strhává svým způsobem zpěvu, vhodně využívanou energií a specificky jadrně temnou barvou svého hlasu. I jeho by bylo zajímavé slyšet jako Wotana ve Valkýře. Snad někdy a snad někdy znovu v Norimberku, protože právě toto divadlo je jakýmsi černým koněm mezi německými operními scénami!

© Ludwig Olah - Judith Schmid, Gunta Cese, Rachael Tovey, Katrin Adel
© Ludwig Olah - Judith Schmid, Gunta Cese, Rachael Tovey, Katrin Adel

Zlato Rýna :

Wotan - Mikolaj Zalasinski
Donner - Levent Bakirci
Froh - David Yim
Loge - Tilmann Unger
Alberich - Antonio Yang
Mime - Hans Kittelmann
Fasolt - Alexey Birkus
Fafner - Nicolai Karnolsky
Fricka - Roswitha Christina Müller
Freia - Michaela Maria Mayer
Erda - Judith Smith
Woglinde - Ina Yoshikawa
Wellgunde - Solgerd Isalv
Flosshilde - Ksenia Leonidova

Valkýra :
Wotan - Antonio Yang
Hunding - Jens Waldig
Siegmund - Tilmann Unger
Sieglinde - Katrin Adel
Brünnhilde - Rachael Tovey
Fricka - Roswitha Christina Müller