Recenze CD: Maria Bengtsson zpívá Mozarta a Strausse – dvě CD labelu MDG

18.10.2018

Jak album s áriemi a scénami z oper Wolfganga Amadea Mozarta, tak to, na kterém Maria Bengtsson zpívá písně Richarda Strausse, je opatřeno portrétní fotografií, na které nalézáme charakteristický švédský úsměv talentované sopranistky. Zatímco fotografie mozartovské desky jakoby zastihla Bengtsson při jiné činnosti a byla pořízena spontánně jen tak mimochodem (v čemž tkví její kouzlo), album Straussovo je pojato o kousínek vážněji a zdá se, že záměrně nalaďuje na "serióznější" vlnu, inklinující k rolím maršálky či Arabelly.

Album s prostým názvem "Mozart" bylo nahráno v únoru roku 2016 a spolupracoval na něm francouzský dirigent Bertrand de Billy. Erudovaný dirigent, který je znám jak díky své práci ve všech světových divadlech, tak díky nespočetnému množství nahrávek, na kterých se podílel, vtiskl do zvuku Orchestre de Chambre de Lausanne pečeť svých zkušeností. Snímek dýchá skladatelovou lehkostí myšlenek, touhou po zpěvné lehkosti i genialitou tematických myšlenek.

Billy si dal záležet na orchestrální barvě a barevné odstíněnosti jednotlivých scén. Posloucháme tak skutečně atmosféru smutku Paminy z Kouzelné flétny, nešťastné výlevy pološílené Donny Anny z Dona Giovanniho, sentiment a zoufalost hraběnky z Figarovy svatby, vášnivost Fiordiliggi z Cosi fan tutte a odvahu Illii a Elettry z Idomenea. Hlavní podíl na tom má ovšem Bengtsson, která oplývá zkušenostmi se všemi těmito rolemi z mnoha významných operních scén - jmenujme alespoň Londýn, Mnichov, Milán, Berlín, Salzburg, Lyon, Drážďany či Stockholm.

Byl to však Wiesbaden a jeho překrásný květnový hudební festival, který se mohl letos pyšnit tím, že se mu pro roli Straussovy Arabelly podařilo obsadit Marii Bengtsson. Pěvkyň, majících v repertoáru stěžejní role německého mistra a dokážou je zpívat tak, že se člověku v těle mění krev ve víno, není málo - jmenujme zcela bez rozmyslu narychlo Harteros, Fleming, Pieczonku, Nylund či Damrau, neznamená to ale, že jich je dost! A tak je možno sametový soprán švédské umělkyně bez jakýchkoliv pochybností v tomto vznešeném klubu přivítat.

Na operní role pak přirozeně navazuje Straussova písňová tvorba. Snímek ze září roku 2017 obsahuje celkem dvacet tři kusů a je opět nazván jednoduše "Lieder". Ten tak tvoří jednu z nekonečného množství variant, které může sopranistka pro své album zvolit. Posmutněl jsem, když jsem opět nenalezl D. 839, op. 52 č.6, tedy "Ave Maria". Je velmi zajímavé, proč právě tento reprezentativní kus je tak často na podobných straussovských deskách opomíjen. Nevadí ale, každá píseň na albu je v podání Marie Bengtsson reprezentativním kusem sama pro sebe, a ať je to Morgen, Schlechtes Wetter nebo Ruhe meine Seele, stává se píseň v interpretaci Bengtsson spíše symfonií o velkém avšak zcela komorním a jímavém významu.

Hloubku a nemalou dávku umělecké svrchovanosti dodává záznamu zvukově něžná francouzská pianistka Sarah Tysman. Svým pojetím jde do nitra duše každé písně, a ač zanechává svou sebejistou muzikantskou stopu, je vždy v plném souznění s výrazovými prostředky, které požívá Bengtsson. Dvojice si rozumí a výsledkem je album, které nadchne svou prostotou, která všemu dává řád. Snad bude tato spolupráce pokračovat albem dalším!