Labutí jezero – balet Maria Schrödera v Lipsku tentokrát s Annou Jo v roli bílé labutě

14.06.2019

© Ida Zenna – Oper Leipzig
© Ida Zenna – Oper Leipzig

Tentokráte nikoliv japonská tanečnice Madoka Ishikawa nýbrž korejská baletka obdobně velkých kvalit Anna Jo, byla součástí báječně promyšleného libreta baletu Mario Schrödera v Lipsku. Jihokorejská umělkyně je obdobného vzrůstu jako Ishikawa a nepocházela-li by ze zcela jiné krajiny, mohlo by se zdát, že je jejím dvojčetem. Byla bílou labutí, která přinesla do představení další paletu výrazu a tanečního stylu. Členka Leipziger Ballett tak oslnila v Labutím jezeře na hudbu Petra Iljiče Čajkovského tak, že lze znovu hovořit o  světové špičce.

Zejména pro hlavní postavu princezny připravil Schröder fyzicky enormně náročnou a pohybově komplexně vystavěnou choreografii, která je výzvou jak po výrazové, tak po čistě taneční stránce. Urania Lobo Garcia je kolumbijská tanečnice, která má dech na rozdávání, a tak ani nejnáročnější výstupy bezprostředně navazující na běhové pasáže nebyly překážkou k suverénně zvládnutému výkonu. Její přítomnost na scéně, kterou nelze nazvat jinak, než "představením", byla po celý večer v Lipské opeře tím nejúchvatnějším, co bylo možno zhlédnout. V této souvislosti je třeba zmínit, že velké jeviště zdejšího operního domu umožnilo Paulu Zollerovi, jež je autorem scény a video projekcí, vytvořit atraktivní podívanou v podobě úchvatně se měnící scény (o světlo se postaral Michael Röger) navíc vybavené obrovitým sklápějícím se zrcadlem. To takřka zdvojnásobovalo zážitek z veškerého dění na pódiu a pohled z ptačí či zadní perspektivy vzbuzoval pocit jakéhosi baletního luxusu. O ten se ovšem zasloužil i Aleksandar Noshpal svými překrásnými kostýmy!

© Ida Zenna – Oper Leipzig
© Ida Zenna – Oper Leipzig

Brazilka Laura Costa Chaud, černá labuť, charakterový protipól, avšak umělecky rovněž strhující osobnost lipské baletní scény. Zde se mi líbila impulzivnost, do posledního detailu vypracovaná přesnost a nikdy se nevytrácející ladnost. Matkou byla pro Garciu rodačka z Tchaj-wanu Fang-Yi Liu. I ta dokázala z choreografie Maria Schrödera vytěžit maximum, výrazově dokázala být přísná a elegantní zároveň a právě její jméno uzavírá čtveřici dam, které diváka a milovníka baletu musely zaujmout.

© Ida Zenna – Oper Leipzig
© Ida Zenna – Oper Leipzig

Mezi muži si získal pozornost (a taky tomu odpovídající poděkování obecenstva) Lou Thabart. Francouzský tanečník je součástí lipského baletního ansámblu od roku 2012 a má za sebou řadu úspěšných rolí. V roli Benna exceloval a byl na scéně výrazným hráčem. Jeho obrovská muzikálnost mu dovoluje se plně koncentrovat na interpretovanou roli a své partnerky a partnery na scéně bezpečně provést celým představením od začátku do konce. Marcos Vinicus da Silva je druhým brazilským umělcem Labutího jezera v Lipsku. I on byl pro svou roli otčíma jako předurčený a jeho výstupy s Garciou patřily k tomu nejzajímavějšímu, co bylo možno vidět.  

© Ida Zenna – Oper Leipzig
© Ida Zenna – Oper Leipzig

Opětovně výtečný Gewandhausorhcester byl ve zkušených rukou Christopha Gedscholda. Slyšet Čajkovského hudbu právě od tohoto významného německého tělesa, bylo vítanou zkušeností. Jeho hra nepostrádala potřebnou dynamiku, taneční rytmus, výrazovou různorodost a skladatelovu charakteristickou orchestrální barvu, díky které je a bude milován po celém světě.

© Ida Zenna – Oper Leipzig
© Ida Zenna – Oper Leipzig